BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcsot dönthet az idei dinnyeexport

A magyar görögdinnye két és fél hete jelent meg az áruházakban, azóta lényegében mindenütt megfeleződtek az árak. A szokatlanul korai tavalyi termés után az idén van még elmaradás az értékesítésben, összességében azonban reális cél az ötszázalékos növekedés.

A hazai termesztésű görögdinnye szezonja néhol 200, jellemzően azonban inkább 250-300 forint körüli kilóárral július 10–11-én kezdődött meg a magyarországi áruházláncoknál, az azóta eltelt két és fél hétben az üzletek többségénél 110–120, de van, ahol csupán 160–200 forintig estek az árak – derül ki a Világgazdaság körképéből, amely a Tesco, a SPAR, a Lidl, a CBA, az Auchan és az Aldi válaszain alapul. A Tesco sajtóosztályán arra hívták fel lapunk figyelmét, hogy a szezon indulása óta kizárólag magyar dinnye érkezik az áruházakba, ez alól csak azok a sárgadinnyék képeznek kivételt, amelyeket idehaza nem termesztenek.

Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője kiemelte, hogy az idén a görögdinnye a normál időszakban, a tavalyi induláshoz képest két héttel később jelent meg, hozzá hasonlóan Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója is hangsúlyozta: amint megfelelő mennyiségben és minőségben elérhetővé vált a magyar görögdinnye, azonnal megszüntették a gyümölcs behozatalát, és teljes egészében átálltak a hazai értékesítésére. Kifejtette, hogy a termék iránti kereslet nagymértékben függ az időjárástól: kánikulai időszakban a normál hőmérsékletű napokhoz képest megháromszorozódik az eladások mennyisége. Egy hidegfront esetén viszont szinte teljesen megáll a dinnye értékesítése, ekkor az árak is jelentős mértékben csökkennek, éppen a kereslet mérséklődéséből fakadóan. Jelentősebb árzuhanásra nem számít a CBA, már csak azért sem, mert heteken belül elfogy a termés. Fodor Attila úgy látja, hogy a vásárlók jellemzően a közepes és nagyobb méretű dinnyéket keresik, a kisebbek iránt mérsékeltebb a kereslet.

Az Auchannál is hangsúlyozták, hogy a meleg időnek hála, keresik a fogyasztók a dinnyeféléket. Tapasztalataik szerint jóval erősebb a hétvégi értékesítés, péntektől vasárnapig számottevően nagyobb a forgalom, mint a hét többi napján. A 6–8 kilós dinnyék a legkedveltebbek, de vannak olyan vásárlók is, akik a 8–12 kilósakat részesítik előnyben. Árulnak felezett, negyedelt és 2,5-3 kilós, mini- vagy fridzsiderdinnyét is. Emellett egyre nagyobb a kereslet a magszegény dinnyék iránt is. Úgy értékeltek az Auchannál, hogy a szezon későbbi kezdete miatt van némi lemaradás a magyar dinnye eladásában, az új fajtáknak és az új technológiáknak köszönhetően azonban sokkal hosszabb szezonnal terveznek: nem ér véget augusztus 15-én, hanem várhatóan még szeptemberben is kínálhatnak édes magyar dinnyét.

A keresletet a Tesco és a SPAR szerint is döntően befolyásolja az időjárás, az előbbinél egyre népszerűbbek a magszegény típusok, illetve a mini- és bébigörögdinnyék. A SPAR-nál elmondták, hogy a tavalyi rendhagyó év volt a nagyon korai nyári időjárás miatt, aminek hatására már májusban a nyári hónapokra jellemző mennyiségi igények érkeztek a boltjaikból. Emiatt a múlt évihez hasonlítva egyelőre elmarad a mennyiségük, összességében mégis mintegy 5 százalékos forgalomnövekedéssel számolnak az idén.

Évről évre nő a kiváló minőségű hazai görögdinnye iránti kereslet: míg tavaly 2017-hez hasonlóan mintegy 7200 tonna fogyott, a külpiacokon értékesített mennyiség volumenben 12 százalékkal nőtt – szögezte le a Világgazdaságnak Tőzsér Judit, a Lidl vállalati kommunikációs vezetője. Ez azt jelenti, hogy a magyar dinnyetermelők az áruházlánc segítségével csaknem 4500 tonna görögdinnyét exportáltak mintegy 400 millió forint értékben, ami 27 százalékos értékbeli növekedésnek felel meg, a lánc az idén is hasonló növekedést vár.

A megfigyelések szerint az Aldi dinnyeértékesítésében a csütörtök–szombat a csúcsidőszak, de csapadékosabb, hűvösebb idő esetén a kereslet csökken. A fogyasztók náluk is egyre inkább a kisebb és a magszegény dinnyéket keresik.

Két éve komoly vitát szült a 100 forint alatti dinnyeár, tavaly viszont nem volt különösebb botrány, nagy kérdés, hogy az idén békés marad-e a termelők és az üzletláncok viszonya. A SPAR-nál úgy látják, hogy az árszinteket és a mozgásteret a piac szabályozza. Mivel az ágazat élőmunkaerő-igényes, a munkaerőhiány miatt a drágulás feltehetően érinti a dinnyeárakat is. A Lidlnél erre úgy reagáltak, hogy a beszállítóikkal együtt alakítják ki a dinnye esetében az akciókat, hogy az időzítésük és mértékük kedvező lehessen a termelőknek.

A Világgazdaság körkérdésében szereplő bolthálózatok négy-, hatféle magyar termelésű dinnyét kínálnak, a termelők döntő többsége pedig békési vagy szabolcsi, de vannak olyan láncok, amelyek Baranya, Csongrád, illetve Heves megyei gazdákkal dolgoznak együtt. Az Auchannál azt közölték, hogy változó az egy termelőre jutó volumen, a gazdák kapacitásától függően rendelnek a termeltetési szerződéseknek megfelelő ütemezésben. Mielőtt beindult volna a hazai görögdinnyeszezon, a legtöbb helyen Gö­rögországból származó gyümölcs volt elérhető, az Aldinál viszont Spanyolországból is érkezett görögdinnye, a sárgadinnye-keresletet pedig a spanyol és az olasz mellett a hondurasi import is segített kielégíteni.

A Tesco tavaly mintegy 10 ezer tonna magyar dinnyét értékesített idehaza, de 8 ezer tonna a hipermarket cseh, lengyel és szlovák egységeibe is jutott a hazai gyümölcsből, ráadásul az idén a hagyományos magos görögdinnye mellett a mag nélküli fajták (fekete magszegény, mini, bébi, sárga húsú) is felkerülnek a külföldre induló kamionokra. A SPAR az idei terveket a tavalyi adatok elemzése alapján készítette el, a teljesítést forgalmi és termelési szempontból is leginkább az időjárás befolyásolhatja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.