BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Őszig lezárulhatnak a brüsszeli viták

Az uniós finanszírozású szennyvízberuházások és számos önkormányzati fejlesztés körüli vita miatt az idén eddig csak csordogált a fejlesztési forrás Brüsszelből, de szeptemberig, októberig várhatóan sikerül egyezségre jutni az Európai Bizottsággal.

Bár még mindig van mozgástere az államnak az uniós beruházásokat, fejlesztéseket hazai költségvetési forrásokból megelőlegezni, jelzésértékű, hogy az államháztartás központi alrendszerének hiánya májusról júniusra 176,4-ről 390 milliárd forintra ugrott, ami az éves előirányzat 39,1 százalékának felelt meg az első fél év végén, szemben az egy hónappal korábbi 17,7 százalékos aránnyal. A Pénzügyminisztérium (PM) tájékoztatása szerint június végéig összesen 346,6 milliárd forintot utalt át Brüsszel Magyarországnak, miközben a kormány folytatta az uniós támogatások megelőlegezését, így az év első hat hónapjában 710,6 milliárd forintot fizetett ki a költségvetés a kedvezményezetteknek. A jelentősebb tételek közül a PM a Modern városok program fejlesztéseit, a vasúthálózat korszerűsítését, a Pest megyét érintő projektek támogatását, a turizmust célzó intézkedéseket, valamint a vállalkozások beruházásainak ösztönzését emelte ki.

A magyarországi fejlesztési számlák akadozó brüsszeli ellentételezése az Európai Bizottság adatsorában is visszaköszön, hiszen az uniós források lehívása terén a 28 tagállam közül hazánk visszaesett az év eleji 12.-ről a 17. helyre, a 32 százalékos lehívási aránnyal pedig hosszú idő után először az EU-átlagot (33 százalék) sem érjük el. A 2014–2020-as uniós ciklusban Magyarország 29,64 milliárd euróból gazdálkodhat, ebből 4,63 milliárd a nemzeti önrész, az Európai Unió pedig 25,01 milliárd eurót ad. A bizottság a rá eső részből eddig 8,09 milliárd eurót, mintegy 2640 milliárd forintot folyósított, ezt jelenti a 32 százalékos részeredmény. A képzeletbeli dobogón egyébként Finnország (59 százalék), Luxemburg (53) és Írország (52) áll, megelőzve Ausztriát (51), Svédországot és Ciprust (43-43). A többi visegrádi ország közül valamivel előrébb jár Lengyelország 34 százalékkal, a csehek (30) és a szlovákok (27) viszont pillanatnyilag a középmezőnytől is le vannak szakadva.

Érdekesség, hogy az EU egészét tekintve az átlagos forráslehívási mutató a tavaly év végi 27 százalékról kúszott fel az idén nyár közepére 33 százalékig, miközben Magyarország ez idő alatt csak 31-ről 32 százalékra lépett. Az ok prózai: nem rendszerszintű problémáról van szó, hanem van néhány nagy összegű fejlesztési csomag, amely vita alapját képezi Brüsszellel, ezért az ezekhez köthető számlákat egyelőre nem is küldi ki a kormány. Idetartozik a Környezeti és energiahatékonyság operatív programban (Kehop) az összesen 420 milliárd forintos szennyvízberuházás mellett mintegy 350-400 milliárd forintnyi önkormányzati fejlesztés is a Terület- és településfejlesztési operatív programban (Top). Ez utóbbiba egészségügyi és szociális projektek, iskola- és óvodafelújítások is tartoznak. Az EU elsősorban nem is a fejlesztések létjogosultságát, hanem a kivitelező cégek kiválasztását kifogásolhatja. A Kehop- és a Top-ügy kimenetele várhatóan hasonló lesz, mint az előző, 2007–2013-as uniós ciklusban az aszfaltügy tisztázása: a papírforma a támogatás 5–10 százalékának megfelelő büntetés, ám így a szóban forgó viták akár már szeptemberben, októberben lezárulhatnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.