Jövőre elkészülhet a kék metró első klímás kocsija
Jövőre készülhet el a 3-as metró klímával szerelt prototípusa – erről a fővárosi tömegközlekedés működésére rálátó források beszéltek a Világgazdaságnak. Szerintük az előkészítési folyamatok előrehaladott állapotban vannak, a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) több céggel is egyeztet a kivitelezésről, köztük a vonalon közlekedő szerelvényeket szállító Metrovagonmas vállalattal is. Azt nehéz megbecsülni, hogy az első hűtött kocsik mikor szállíthatják Budapesten az utasokat, ugyanis a megvalósítás szigorú tesztelési és ellenőrzési protokollhoz kötött. A tárgyalás az orosz féllel már csak azért is megkerülhetetlen, mert úgy kell elvégezni a klímaberendezés felszerelését, hogy az ne vonja maga után a metrókocsikra vonatkozó garanciavállalás felmondását. Úgy tudjuk, a klímatelepítés így is megoldható, mert a szükséges eszközök elhelyezéséhez nem kell hozzányúlni a vázhoz. Elegendő csupán a mennyezeti elemeket megbontani, a hűtőszerkezet pedig a metrók „hasa” alá kerülne.
A kék metró klimatizálásáról Tarlós István főpolgármester több nyilatkozatot is tett az elmúlt napokban. Először az InfoRádióban közölte, hogy ennek kapcsán előrehaladott tárgyalások folynak, a fejlesztésre a forrás is rendelkezésre áll. Később az ATV-ben mindezt azzal egészítette ki, hogy megtalálták a megfelelő műszaki megoldást az utólagos beszereléshez, amelynek az árát elsősorban a francia hátterű közlekedésieszköz-gyártó Alstomtól (a cég a 4-es metróvonalra is szállított metrókocsikat) peres úton frissen visszaszerzett, mintegy hatmilliárd forintból fedeznék. Lapunkhoz olyan információ is eljutott, hogy a 3-as metró szerelvényeinek meghibásodása miatt követelt kötbér egy részét is erre fordíthatják. Az ügyben küldött megkeresésre a BKV lapzártánkig nem reagált.
A 3-as vonalon tapasztalható magasabb hőmérséklet kezelésében a pálya és az alagút jelenleg is zajló modernizálása is jelentős előrelépést hozhat. Az északi szakaszon befejeződött modernizációnak köszönhetően a szerelvények ott már képesek rekuperálásra, a fékezéskor keletkezett energia árammá alakítására. Erre a déli és a középső szakaszon az elavult biztosítékberendezések miatt még nincs lehetőség. Így a vonatok által termelt energia egészéből hő lesz, ami miatt akár tíz fokkal is melegebb lehet itt a levegő, mint az Újpest-központ és a Dózsa György úti megálló között.