BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magasabb fordulatszámra kapcsoltak az áruházak

GY. B. | Az idén is ambiciózus tervekkel várták a negyedik negyedévet a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi áruházláncok, hiszen ez az időszak az éves forgalom akár 30-35 százalékát adhatja. Az ünnepekhez közeledve, a hosszú sorban állást megelőzve, több bolthálózatnál diákokat és nyugdíjasokat is beültetnek a pénztárba, mások növelik az önkiszolgáló kasszák számát – derült ki a Világgazdaság piaci körképéből, amely a SPAR, a Lidl, a CBA és az Aldi válaszain alapul.

Nem bocsátkozott forgalmi jóslatokba Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője, azt azonban lapunknak elmondta, hogy a tavalyi értékesítés 27,3 százalékát adta a negyedik negyedév, azon belül pedig csaknem 40 százalékot a december, amikor az éves eladások 10 százalékát bonyolították le. A SPAR-nál az átlagos kosárérték a 2018. október–decemberi időszakban 7 százalékkal haladta meg az éves átlagot, az utolsó hónapban pedig 23 százalékkal. A Lidlnél is bőven 25 százalék felett hoz a konyhára a negyedik negyedév. Tőzsér Judit, a diszkontlánc PR-vezetője arra számít, hogy a karácsonyi ünnepek közeledtével megnő a vásárlási kedv, nagymértékű növekedésre van kilátás. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a CBA-nál a negyedik negyedév az éves forgalom 30–35 százalékát hozza, ezáltal a decemberre eső rész is jóval meghaladja a 10 százalékot. Fodor Attila, a társaság kommunikációs igazgatója kifejtette: sokéves tendencia, hogy az ünnep környékén nemcsak az értékesített termékek mennyisége nő, hanem a magas minőségű árucikkek felé tolódik el a kereslet. Az Aldinál pedig arra hívták fel lapunk figyelmét, hogy az év utolsó három hónapjában növekvő vásárlási kedv már most érzékelhető, a bevételek magasabbak, mint korábban.

De nincs fény árnyék nélkül, a nagyobb forgalom extra terhet ró a pénztárosokra, árufeltöltőkre. A diákmunkások és a nyugdíjasok alkalmazása éppúgy megoldás lehet az év végi vásárlói roham idején, mint az önkiszolgáló kasszák telepítése. A SPAR-nál 318 nyugdíjas munkavállaló dolgozik, az önkiszolgáló pénztárak 2017. szeptemberi bevezetése óta pedig már 78 egységben 348 gépet helyeztek üzembe. Az év végéig plusz tizennégy boltban válik elérhetővé ez a fajta szolgáltatás, jövőre pedig újabb hatvan üzletet látnak el gyorskasszákkal. Ahol van önkiszolgáló pénztár, ott a bevétel 30 százaléka már azon keresztül folyik be a kasszába.

A Lidl diákszövetkezetekkel működik együtt, így oldja meg a megnövekedett forgalom zökkenőmentes lebonyolítását. Nyugdíjas munkavállalókat viszont nem foglalkoztatnak, mint ahogy önkiszolgáló kasszák üzembe helyezését sem tervezik az ünnepi időszakban. Ezt az utat járja az Aldi is, amely ráadásul diákokat sem alkalmaz, a meglévő állománnyal szervezi meg úgy a beosztást, hogy a 142 üzlet egyikében se legyen fennakadás. A CBA hálózatában viszont folyamatosan bővül az önkiszolgáló kasszák száma. Különösen azokban az áruházakban tartják hasznosnak ezt a megoldást, amelyekre kisebb kosárérték és nagy vevőszám jellemző. A nagyobb alapterületű üzletekben is fontos szerepet töltenek be ezek a gépek, hiszen érdemben nő az üzletek áteresztő képessége.

A napokban kezdődött a SPAR-nál a szezonális édességek kihelyezése. Maczelka Márk szerint a fogyasztók egyre inkább igénylik a változatosságot, így minden gyártó igyekszik egyre több újdonsággal jelentkezni, a vásárlók pedig évről évre többet költenek, ami a magasabb árfekvésű, minőségi termékek forgalmi felfutását eredményezi. Fodor Attila arról számolt be, hogy a CBA-nál október végéhez közeledve már megjelennek a Mikuláshoz és a karácsonyhoz kapcsolódó első szezontermékek, a szortiment november első felében válik teljessé.

A többlépcsős kihelyezési folyamat a Lidlnél október közepén kezdődött el, ebben az időszakban az áruházlánc legnépszerűbb termékei közé sorolhatók az ünnepi dekorációk, a játékok, a friss húsok és halak, a karácsonyi sütés-főzéshez elengedhetetlen alapanyagok, valamint a saját márkás ünnepi és prémiumtermékek. Az Aldinál a tematikus kínálat egy része már szeptemberben elérhető volt, a diszkontláncnál az ünnepi sütés-főzés kapcsán hangsúlyozták, hogy három év alatt 70 százalékkal emelkedett a kereslet a laktóz- és gluténmentes termékek iránt, amelyekből 110 tétel érhető el, ez immár a kínálat 6 százaléka.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.