BUX 39,466.53
-0.61%
BUMIX 3,778.13
-0.05%
CETOP20 1,793.99
0.00%
OTP 8,430
-1.22%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.25%
0.00%
+0.20%
ZWACK 18,500
0.00%
0.00%
ANY 1,590
+1.60%
RABA 1,125
0.00%
0.00%
-1.95%
-2.52%
0.00%
OPUS 169.6
+0.36%
-1.35%
+1.06%
0.00%
-0.44%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,948
-0.07%
-2.26%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
0.00%
EHEP 1,040
-0.95%
-0.83%
-0.51%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.33%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
0.00%
-1.07%
0.00%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+4.63%
NAP 1,206
-2.74%
0.00%
-4.02%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

A Roszatom-TVEL vállalja a paksi fűtőanyag legyártását

Az új típusú üzemanyag kazettákat a Paksi Atomerőműben és a Loviisai Atomerőműben is használni fogják.

A Roszatom nukleáris üzemanyaggyártó vállalatának, a TVEL cégnek mindkét üzeme képes a majdani Paks II. Atomerőmű számára is üzemanyagot gyártani – mondta Alekszandr Ugrjumov, a TVEL kutatás-fejlesztésért felelős alelnöke újságíróknak Moszkvában.

Hozzátette: az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. (Paks I.) innovációja nyomán kifejezetten új típusú, a 15 hónapos üzemanyagciklusra továbbfejlesztett üzemanyagkazettáinak tesztelése már tart. Az idén készült el az új típusú üzemanyagköteg teljesértékű modellje, amelyet a finnországi Loviisai Atomerőműben tesztelnek. Az új típusú üzemanyag kazettákat a Paksi Atomerőműben és a Loviisai Atomerőműben is használni fogják. Ezek mellett a szlovákiai mohi, illetve a cseh Dukovany atomerőmű számára is készült az üzemanyag ciklusoptimalizálását célzó program – tette hozzá. Az alelnök elmondta: az új üzemanyag használatával megnő a reaktor teljesítménye, csökken az önköltség, így hatékonyabbá válik a termelés.

Az új típusú üzemanyag kifejlesztése átlagosan két évet vesz igénybe annak függvényében, hogy a megrendelő, illetve annak tudományos intézménye mely munkafázisokat tudja elvégezni.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

A kis- és közepes teljesítményű reaktorokról szólva az alelnök elmondta, hogy a vállalat jelentős tapasztalattal rendelkezik, hiszen egyebek közt az atomjégtörők számára is gyárt üzemanyagot, és az 5-100 megawattos villamosteljesítmény-tartományba eső reaktorok számára is képes üzemanyagot fejleszteni.

Elmondta, jelenleg az úgynevezett balesetálló (toleráns) üzemanyagot tesztelik. Olyan bevonatot fejlesztenek, amely a cirkónium ötvözetből készült üzemanyag pálcákat még ellenállóbbakká teszi egy esetleges rendkívüli helyzet esetén. Azt tervezik, hogy az ilyen bevonattal ellátott új üzemanyag kazettákat a VVER-1000-es reaktorokkal működő rosztovi atomerőműben próbálják ki jövőre.

A TVEL úgy számol, hogy 2050-re a nukleáris üzemanyaggyártás világpiacának 30 százalékát fedik le, ez jelenleg 17 százalék – mondta Alekszandr Ugrjumov alelnök.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek