BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minőségbiztosítás a közétkeztetésben

Sándor Tünde | A napokban – Magyarországon elsőként az érintett országok közül – már be is mutatták a magán- és közintézmények számára készült európai uniós útmutatót. Ennek értelmében a közétkeztetésben hangsúlyosabbá válhatnak a minőségi szempontok. Legalábbis ebben bíznak az egységesített és a több mint tíz év után először frissített ajánláson két éven át dolgozó nemzetközi szakmai szervezetek, illetve érdekképviseleti szövetségek. A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (Vimosz) főtitkára, Böröcz Lajos a Világgazdaságnak nyilatkozva kiemelte: a legalacsonyabb árat nem tiltja az ajánlás, de arra feltétlenül alkalmas, hogy a nem reális áron tett ajánlatok veszélyeire felhívja a figyelmet. Úgy fogalmazott, hogy amikor olyan árakon nyernek közbeszerzési pályázatot közétkeztetők, amennyiből sem a legális foglalkoztatás költségei, sem a Magyarországon előírt nyersanyaghányad betartása nem finanszírozható, akkor nem lehet igazi nyertesekről beszélni.

A minőségvezérelt közétkeztetés megvalósítását segítő ajánlás a közétkeztetési ágazat uniós szintű, Szociális Párbeszéd Bizottsága nevű munkavállalói (EFFAT) és munkaadói oldalának (FoodServiceEurope) együttműködésével, a Vimosz szakértőinek aktív közreműködésével készült el kétéves munka eredményeként. Ennek lényeges eleme, hogy az egyes országokban alkalmazott jó gyakorlatokon keresztül követhető és működő példákkal szolgáljon. Ilyen többek között Hollandia, ahol a közétkeztetési szektorban érdekeltek együttműködését etikai kódex szabályozza. Olyannyira, hogy csak az nyerhet pályázatot, aki tagja az etikai kódexet aláíró szervezetek egyikének.

Magyarországon a legnagyobb megrendelő az önkormányzati szektor, a második pedig az állami. A közétkeztetési szerződések tartalma a bölcsődéktől a közoktatási intézményekig, az egészségügyi intézményeken át a nagy állami szervezetekig (például a katonaság) százezreket érint. A remények szerint a minőségi szempontok érvényesítésére már a jövő évi közbeszerzési pályázatok kiírásában alkalom nyílik.

A közétkeztetésben Magyarországon a legnagyobb megrendelő az önkormányzati, a második pedig az állami szektor

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.