Sándor Tünde | A napokban – Magyarországon elsőként az érintett országok közül – már be is mutatták a magán- és közintézmények számára készült európai uniós útmutatót. Ennek értelmében a közétkeztetésben hangsúlyosabbá válhatnak a minőségi szempontok. Legalábbis ebben bíznak az egységesített és a több mint tíz év után először frissített ajánláson két éven át dolgozó nemzetközi szakmai szervezetek, illetve érdekképviseleti szövetségek. A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (Vimosz) főtitkára, Böröcz Lajos a Világgazdaságnak nyilatkozva kiemelte: a legalacsonyabb árat nem tiltja az ajánlás, de arra feltétlenül alkalmas, hogy a nem reális áron tett ajánlatok veszélyeire felhívja a figyelmet. Úgy fogalmazott, hogy amikor olyan árakon nyernek közbeszerzési pályázatot közétkeztetők, amennyiből sem a legális foglalkoztatás költségei, sem a Magyarországon előírt nyersanyaghányad betartása nem finanszírozható, akkor nem lehet igazi nyertesekről beszélni.
A minőségvezérelt közétkeztetés megvalósítását segítő ajánlás a közétkeztetési ágazat uniós szintű, Szociális Párbeszéd Bizottsága nevű munkavállalói (EFFAT) és munkaadói oldalának (FoodServiceEurope) együttműködésével, a Vimosz szakértőinek aktív közreműködésével készült el kétéves munka eredményeként. Ennek lényeges eleme, hogy az egyes országokban alkalmazott jó gyakorlatokon keresztül követhető és működő példákkal szolgáljon. Ilyen többek között Hollandia, ahol a közétkeztetési szektorban érdekeltek együttműködését etikai kódex szabályozza. Olyannyira, hogy csak az nyerhet pályázatot, aki tagja az etikai kódexet aláíró szervezetek egyikének.
Magyarországon a legnagyobb megrendelő az önkormányzati szektor, a második pedig az állami. A közétkeztetési szerződések tartalma a bölcsődéktől a közoktatási intézményekig, az egészségügyi intézményeken át a nagy állami szervezetekig (például a katonaság) százezreket érint. A remények szerint a minőségi szempontok érvényesítésére már a jövő évi közbeszerzési pályázatok kiírásában alkalom nyílik.
A közétkeztetésben Magyarországon a legnagyobb megrendelő az önkormányzati, a második pedig az állami szektor
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.