Magyar gazdaság

Akár 40 milliárd forint fölé nőhet idén a lakossági klímapiac

Az átlaghőmérséklet növekedésével párhuzamosan további emelkedésre számít a klímapiacon a Daikin magyarországi képviselete. Az utóbbi években négyről hat hónapra nőtt a légkondicionálók vásárlásának és telepítésének főszezonja. A nagyobb építőipari projektek esetében nem tapasztalható visszaesés, a lakóssági klímaszegmensben a lakásáfa-változás csökkentheti, a home office további elterjedése viszont növelheti a keresletet – hangzott el a Daikin Hungary Kft. első magyarországi márkaboltjának megnyitása alkalmából.

A Daikin Hungary Kft. – amely a magyar lakossági klímapiac mintegy 10 százalékát mondhatja magáénak tapasztalata szerint közel kétszeresére nyúlt a légkondicionálók vásárlásának és telepítésének szezonja: néhány évvel ezelőtt májustól augusztusig kereste a lakosság a klímaberendezéseket, ma viszont márciustól szeptemberig tart a megnövekedett igény. A magyarok egyharmada vásárolt az elmúlt öt évben légkondicionáló berendezést, és a megkérdezett légkondi-tulajdonosok 33 százaléka tervezi, hogy további klímaberendezést vásárol, vagy bővíti a jelenlegi rendszerét, derül ki a Daikin megbízásából négy közép-európai országra – köztük Magyarországra – kiterjedő, 1000-1000 ember megkérdezésével a GfK által végzett reprezentatív, online felmérésből. A magyar vásárlók számára a döntés meghozatalakor a klímaszerelő specialisták és az online oldalak a legfontosabb tájékozódási forrás.

A vásárlók 45 százaléka klímás szaküzletben vagy a telepítést végző szerelőktől veszi a klímakészüléket,

míg 14 százaléka online üzletből, 14 százaléka pedig hagyományos elektronikai áruházban vásárolja meg azt. Magyarországon a becslések szerint mintegy 800 ezer klímakészülék található a lakosság tulajdonában. A GfK egy másik kutatása szerint a klímakészülékek életkora a folyamatosan növekvő vásárlások miatt csökken, a 2017-es 6,5 évről 2019-re 5,9 évre „fiatalodott” a hazai légkondipark átlagéletkora. A kutatásból kiderült, hogy a klíma kiválasztásánál a legfontosabb szempont a készülék energiafogyasztása, ez is jelzi, hogy a vásárlók környezet- és költségtudatosan döntenek. A válaszadók számára kiemelten fontos a pollen, vírus vagy baktérium elleni szűrők megléte, továbbá a halk működés, a formatervezettség is fontos szempontok.

Fotó: Daikin

„A GfK által készített felmérés alapján a magyar légkondicionáló piac további növekedésére lehet számítani, ezen várhatóan a koronavírus sem fog változtatni. Ebben az évben a várhatóan több mint 180 000 lakossági készülék eladása 40 milliárd forint fölé fogja növelni a piac méretét. A home office elterjedésével egyre többen fognak az otthonukban is irodát kialakítani és ezzel kapcsolatos egyik elvárás a hatékony munkát lehetővé tevő klimatizálás. Ezért hoztuk létre 150 millió forint beruházással első magyarországi márkaboltunkat, amellyel azt segítjük elő, hogy a vásárlók szakértő tanácsadást igénybe véve egy kézből vásárolhassák meg a készülékeket és a telepítési szolgáltatást, így gyorsabb, gördülékenyebb kiszolgálásra és telepítésre számíthatnak” – mondta Zuggó Balázs, a Daikin Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

klíma légkondi légkondicionáló
Kapcsolódó cikkek