Az idei első negyedévben 10,4 milliárd forint volt a hazai online élelmiszer-kiskereskedelem forgalma, ami éves alapon 30 százalékos növekedésnek felel meg – mondta a Világgazdaságnak Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. A piackutató és tanácsadó cég a január–márciusi időszakban 31 ezer forint feletti átlagos vásárlói kosárértéket mért, és az áruházláncok is arról számolnak be, hogy az online rendelések értéke legalább a két-háromszorosa a hagyományos vásárlásokénak. A járványhelyzetben az áprilisi–májusi bővülés 50 százalékos is lehet, az év egészében pedig legalább 25-30 százalékot vár a szakember. A bázishatás miatt fontos, hogy a múlt évnek még kevesebb szereplővel vágott neki a piac: a SPAR tavaly májusban, a Kifli.hu pedig decemberben csatlakozott a Tesco, az Auchan, a CBA Prima és a GRoby alkotta mezőnyhöz.
Egy webáruházzal is rendelkező multinál az online értékesítés aránya 10-15 százalék is lehet egy bútoráruház, barkácslánc vagy épp sportszerüzlet esetében, a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben azonban legfeljebb 1-2 százalékos. Ennek oka a GKI Digital szakértője szerint részben az, hogy frissáru-szállításra a hagyományos futárcégek nem alkalmasak, a speciális hűtéstechnológia miatt az egyetlen megoldás a saját flotta kiépítése, ami viszont költséges. Több hiper- és szupermarket hiába tudott volna az elmúlt két hónapban akár ötször-tízszer több megrendelést is teljesíteni, az időszakos csúcsok miatt nem éri meg új teherautókat vásárolniuk és sofőröket felvenniük, ha a pluszkapacitások az év fennmaradó háromszáz napján kihasználatlanok.
Madar Norbert szerint a Kifli.hu – amelynek csehországi anyacége, a Rohlik.cz a hazájában már piacvezető – azért valódi konkurencia a Tesco–SPAR–Auchan hármasnak, mert technológiai startupként érkezett a hagyományos láncok közé prémiumtermékekkel, és gyors, akár négy órán belüli kiszállítással. A GKI szakértője úgy látja, az áruházak csak lassan, óvatosan terjeszkednek online. Minden szereplő Budapesttel és Pest megyével indít, és bár a bővítés folyamatos, még messze van az országos lefedettség elérése a teljes szortimentre vonatkozóan. A tanácsadó szerint a Kifli.hu-tól merészség, hogy már működése első évében az agglomerációból kilépve a Balaton keleti medencéjébe is szállít. Mégis észszerűnek tartja a lépést, hiszen kizárólag a virtuális térben kereskedő vállalatként az áruházi struktúrától függetlenül terjeszkedhet, a tóparti településeken pedig megvan a fizetőképes kereslet, és jóval kisebb a konkurencia az élelmiszer-kiszállításban.
„Vásárlói bázisunk jelentős részének van balatoni nyaralója, igazodtunk az igényeikhez, hogy Budapestet elhagyva is kiszolgáljuk őket” – indokolta a terjeszkedést a Világgazdaságnak James McQuillan, a Kifli.hu ügyvezető igazgatója. Az első napok eredményeit biztatónak értékelte, de a cégnél nem azonnali megtérüléssel kalkulálnak. Számítanak a helyben élők megrendeléseire is, de a megszólításukra több időre van szükség. A járványhelyzet kapcsán az ügyvezető elmondta: bővített autóflottával és raktári munkaerővel, megnövelt készletekkel két-három hét alatt felzárkóztak a többszörösre növekedett igényekhez, amelyeket először március elején tapasztaltak. Már többezres napi rendelésszámnál járnak, de a területet is bővítik. A balatoni nyitáson túl Budapest és Budaörs mellett már szállítanak Törökbálintra, Diósdra, Vecsésre, Maglódra, Gyálra, Ecserre, Ürömre, Csömörre, Remeteszőlősre, Budakalászra és Felsőpakonyba. A következő hetekben szélesedik a szolgáltatási zóna, és jön a mobilapplikáció is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.