BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kezd helyreállni a gépjárművek hazai forgalmazása

K. M. I. | A tapasztalatok szerint főként a tudatos vásárlók mennek a szalonokba, az elektromos autó vásárlását támogató, napokban megnyílt pályázat pedig tovább erősíti ezt a trendet – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Ha a kormány ösztönzéssel is támogatja a vásárlást, kiemelkedő lehet a kereslet. Arra azonban nem számított a szakma a szervezet elnöke szerint, hogy másfél nap alatt kiürül az elektromos autók vásárlását támogató ötmilliárdos keret.

Az év első öt hónapjában 45,3 ezer személygépkocsi kelt el az országban a Datahouse adatai szerint. Ez közel 26 százalékkal kevesebb ugyan, mint 2019 azonos időszakában, de a kereslet Gablini Gábor tájékoztatása szerint május második felétől élénkül, felfelé araszolnak a nem elektromos autók eladásai is. A szalonokban akciókkal igyekeznek kisöpörni a készleteket, a gyártók próbálják kiüríteni a raktáraikat, hogy minél gyorsabban teljes kapacitással termelhessenek újra.

A legnagyobb erősödés a kis és közepes méretű SUV-ok terén látható, az eladások a 6 és 9 millió forint közötti kategóriában a legmagasabbak. A prémiumkategória nem érezte meg a járványhelyzetet, továbbra is nagy a lendület.

A használt autók értékesítése március 15-től május elejéig 50-60 százalékkal esett, de a mostani forgalom már eléri a tavalyi azonos időszak 85 százalékát – válaszolt a Világgazdaságnak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. A kereslet növekedését segítette, hogy a külföldön dolgozó magyarok hazatérésével új potenciális vásárlók jelentek meg a piacon.

A kínálat viszont lényegesen csökkent az elmúlt két-három hónapban, ebben az is szerepet játszott, hogy sokkal kevesebb új autó kelt el. Havonta átlagosan csak feleannyit hoztak be, mint tavaly, amikor összesen 153 ezer autót importáltak. A behozatalt a határok lezárása is nehezítette, Olaszországból például alig érkezett autó március közepe óta. Fojt Attila arra számít, hogy az idén átlagosan 5-8 százalékkal drágulnak a használt autók, jelenleg a kis- és középkategóriás járművek iránt a legnagyobb a kereslet, a legtöbben másfél–két millió forint közötti áron vásárolnak.

Az importautók átlagosan 12-14 évesek, a teljes európai személygépkocsi-állomány pedig a 2017-es adatok szerint idősebb 11 évesnél, hol­ott 2005 környékén ez a szám csak 7,5 év volt. A személyautópark öregedését azzal magyarázza Fojt Attila, hogy a környezetvédelmi előírások és a technológia fejlődése miatt a korábbinál sokkal bonyolultabbak, egyben drágábbak is lettek a járművek. Emiatt a nyugati országokban a 2010-es évek elejéig egy átlagpolgár négy-öt évente lecserélte az autóját, ma már csak hét-kilenc évente. Szerinte a hazai utakon akkor lehetne csökkenteni az autók átlagéletkorát öt-hat év alatt, ha évente 200 ezer új autót helyeznének forgalomba Magyarországon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.