K. M. I. | A tapasztalatok szerint főként a tudatos vásárlók mennek a szalonokba, az elektromos autó vásárlását támogató, napokban megnyílt pályázat pedig tovább erősíti ezt a trendet – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Ha a kormány ösztönzéssel is támogatja a vásárlást, kiemelkedő lehet a kereslet. Arra azonban nem számított a szakma a szervezet elnöke szerint, hogy másfél nap alatt kiürül az elektromos autók vásárlását támogató ötmilliárdos keret.
Az év első öt hónapjában 45,3 ezer személygépkocsi kelt el az országban a Datahouse adatai szerint. Ez közel 26 százalékkal kevesebb ugyan, mint 2019 azonos időszakában, de a kereslet Gablini Gábor tájékoztatása szerint május második felétől élénkül, felfelé araszolnak a nem elektromos autók eladásai is. A szalonokban akciókkal igyekeznek kisöpörni a készleteket, a gyártók próbálják kiüríteni a raktáraikat, hogy minél gyorsabban teljes kapacitással termelhessenek újra.
A legnagyobb erősödés a kis és közepes méretű SUV-ok terén látható, az eladások a 6 és 9 millió forint közötti kategóriában a legmagasabbak. A prémiumkategória nem érezte meg a járványhelyzetet, továbbra is nagy a lendület.
A használt autók értékesítése március 15-től május elejéig 50-60 százalékkal esett, de a mostani forgalom már eléri a tavalyi azonos időszak 85 százalékát – válaszolt a Világgazdaságnak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. A kereslet növekedését segítette, hogy a külföldön dolgozó magyarok hazatérésével új potenciális vásárlók jelentek meg a piacon.
A kínálat viszont lényegesen csökkent az elmúlt két-három hónapban, ebben az is szerepet játszott, hogy sokkal kevesebb új autó kelt el. Havonta átlagosan csak feleannyit hoztak be, mint tavaly, amikor összesen 153 ezer autót importáltak. A behozatalt a határok lezárása is nehezítette, Olaszországból például alig érkezett autó március közepe óta. Fojt Attila arra számít, hogy az idén átlagosan 5-8 százalékkal drágulnak a használt autók, jelenleg a kis- és középkategóriás járművek iránt a legnagyobb a kereslet, a legtöbben másfél–két millió forint közötti áron vásárolnak.
Az importautók átlagosan 12-14 évesek, a teljes európai személygépkocsi-állomány pedig a 2017-es adatok szerint idősebb 11 évesnél, holott 2005 környékén ez a szám csak 7,5 év volt. A személyautópark öregedését azzal magyarázza Fojt Attila, hogy a környezetvédelmi előírások és a technológia fejlődése miatt a korábbinál sokkal bonyolultabbak, egyben drágábbak is lettek a járművek. Emiatt a nyugati országokban a 2010-es évek elejéig egy átlagpolgár négy-öt évente lecserélte az autóját, ma már csak hét-kilenc évente. Szerinte a hazai utakon akkor lehetne csökkenteni az autók átlagéletkorát öt-hat év alatt, ha évente 200 ezer új autót helyeznének forgalomba Magyarországon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.