BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Továbbra sem lesz mértéktelen a korlátozás

vg | Miután az Alkotmánybíróság (AB) megsemmisítette a hatályos erdőtörvény több pontját, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) arra hívta fel a figyelmet, hogy a 2017-től hatályos szabályozás nagyobb része kiállta az alkotmányossági próbát. Ugyan a döntés következtében az erdőgazdálkodási törvényben foglalt általános korlátozási lehetőségek bővülnek, a mérték nélküli korlátozások lehetőségét a szabályozás továbbra is megfelelően behatárolja.

Az AB megállapította, hogy az erdőtörvény 2017-es módosításának több eleme alaptörvény-ellenes, ezért e rendelkezéseket megsemmisítette. Az agrárkamara a 72 oldalas alkot­mánybírósági határozat áttekintése után a tarvágásra és a természeti értékekre vonatkoztatva több megállapítást is tett. Ezek szerint például a mai erdőgazdálkodási gyakorlatban és egyéb esetekben az erdőgazdálkodó érdeke is az, hogy az erdő felújítását – a drága mesterséges erdősítés helyett – a természetre bízza. Az AB most azt az egyébként 2017 előtt is hatályban lévő rendelkezést semmisítette meg, amely kivételes esetekben lehetőséget biztosított az erdőgazdálkodónak a tarvágásra és az azt követő mesterséges erdőfelújításra. Magában a tarvágást tiltó rendelkezésben foglalt mérlegelési feltételeket nem módosította, így a fennálló körülményekhez való rugalmas igazodásra ezen a téren nagyrészt továbbra is megmarad a lehetőség.

Az Alkotmánybíróság döntése értelmében a Natura 2000 rendeltetés megállapítására azoknál az erdőknél is újra sor kerül majd, amelyek csak a közösségi jelentőségű élőhelyeket magukban foglaló nagy, összefüggő területek lehatárolása miatt esnek Natura 2000 területre (például akácosok, nemes nyárasok, amelyekben közösségi jelentőségű fajok nem fordulnak elő). Mérlegelési szempontként a továbbiakban csak az erdő természetességi állapotát rögzíti a törvény, azt nem, hogy maga az erdőtársulás közösségi védelemre szorul-e vagy sem. Ezek a változások elsősorban abban az esetben akadályozhatják jelentősen az erdőgazdálkodás folyamatát, ha a korábbi ígéretekkel szemben a Natura 2000 természetvédelmi célkitűzések közül a kijelöléskori állapot fenntartása mellett az élőhelyek fejlesztésére (például erdőszerkezet-átalakítás) is jogszabályi kötelezés útján kerül sor.

Az erdőgazdálkodó érdeke is az, hogy az erdő felújítását

– a drága mesterséges erdősítés helyett – a természetre bízza

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.