Magyar gazdaság

Az informatika többé nem back office funkció, minden banki folyamatba beépül

A budapesti kirendeltségünkön dolgozók fele informatikai szakember, akik a befektetési bank alapfolyamataiért és a digitális fejlődésért felelősek, jelenleg a felhőalapú megoldások integrációján dolgozunk – mondta a Világgazdaságnak Dave Atheis, a Morgan Stanley magyarországi technológiai részlegének vezetője.

Ön a Morgan Stanley londoni irodájából érkezett Budapestre. Milyen tapasztalatokat szerzett eddig, és hogyan értékeli Budapest szerepét a bankon belül?

Budapest high-tech helyszín, amely ideális időzónában helyezkedik el. Sok tehetséget találunk a városban, és fantasztikus vállalati kultúra alakult ki az irodában. Nem elégszünk meg azzal, hogy Budapestre csak technológiai vagy kvantitatív központként tekintsünk, egyre inkább pénzügyi szolgáltató irodaként szeretnénk látni, amely kiemelkedő tehetségeket vonz. Budapest már ma is olyan karriereket kínál, amelyek valódi hatással vannak egy globális pénzintézet működésére. Ma már ott tartunk, hogy nemcsak helyben toborzunk, hanem külföldi piacokról is képesek vagyunk Budapestre hozni ígéretes szakembereket.

Milyen feladatokra koncentrálnak a budapesti munkatársak?

Irodánk 2006-ban egy harmincfős matematikai modellező részleggel nyitotta meg kapuit, az elmúlt tizennégy évben a Morgan Stanley globális hálózatának fontos, körülbelül 2000 kiváló szakembert foglalkoztató technológiai és elemzőközpontjává vált. Dolgozóink csaknem fele informatikával foglalkozik, több mint harmaduk az infrastruktúrán dolgozik, azon belül is a mérnöki megoldásokért és a biztonságért felel. Büszke vagyok a budapesti iroda fejlesztéseire, amelyekkel alapvető funkciókat hoztunk ide.

Milyen hatással vannak az új technológiák a befektetési bankokra?

A technológia többé nem back office funkció a bankszektorban, hanem már a stratégiai tervezésnél is kulcsszerepet kap. A technikai fejlettség dönti el, mely vállalkozások, intézmények tudnak vezető szerepben maradni az iparágukban. Nincs ez másként a bankszektorban sem, ahol a gyorsaság, a megbízhatóság, a biztonság és a megfelelő vállalatirányítás alapvető és kötelező kompetenciának számít. Részvénykereskedési üzletágunk világelső, és ezen a területen az elektronikus kereskedési platformunk az egyik legfőbb versenyelőnyünk. Az elmúlt évek egyik legnagyobb innovációs sikere pedig a Next Best Action volt, amely egy mesterséges intelligenciára (MI) épülő, pénzügyi tanácsadóinkat segítő rendszer.

Melyek a legfontosabb technológiai trendek a pénzügyi szektorban?

Az MI és a gépi tanulás kétségtelenül óriási változásokat hoz, forradalmasítja a kockázatelemzést, az automatizálást és az elemzéseket. Arra is kiválók, hogy mintázatokat vagy kiugró értékeket fedezzenek fel az adatokban. A bank infrastruktúrája meglehetősen nagy, biztonságosnak kell lennie, és gyors elérhetőségre van szükség, ehhez a felhőalapú technológiára (cloud) van szükség. Több ezer alkalmazásunk jelentős része fut majd a felhőben, ennek elősegítésére egy külön csapatot hoztunk létre a budapesti irodánkban. Ez a technológia olyan számítási sebességet és védelmet biztosít, amilyenre más eszköz nem képes. Nem minden alkalmazás költözik majd a felhőbe a jövőben, ám egyre nagyobb üzleti értéke van a megoldásnak.

Mely munkaköröket fogják „robotok” felváltani a pénzügyi szektorban?

Az automatizáció nem embereket, hanem folyamatokat vált fel, növeli a hatékonyságot, kiküszöböl egyes emberi hibákat, csökkenti a költségeket, és ami a legfontosabb, felszabadítja a munkaerőt a kreatívabb feladatok javára. Ahol az emberi intuíció különösen fontos, ott nem valószínű a teljes robotizáció, a kockázatmenedzsment kritikus területein, a treasuryben és a belső auditnál a legkevésbé valószínű a teljes automatizáció, de az IT-szolgáltatások és a tanácsadás sem helyettesíthető robotokkal. A budapesti iroda az egész bank automatizációs feladataiban szerepet vállal. A robotizáció hatékonyabbá és gazdaságosabbá teszi a befektetési bank működtetését, növeli a precizitásunkat, jóval biztonságosabbá teszi a pénzmozgásokat, az érintett munkatársak pedig magasabb hozzáadott értékű feladatokat kaphatnak.

Ha egy friss diplomás közgazdász a pénzügyi szektorban akar elhelyezkedni, milyen pozíciók várják? Milyen készségekkel kell rendelkeznie? Tényleg az IT veszi át az uralmat?

Néhány éven belül sok munkakörben elengedhetetlenek lesznek a frissdiplomások részéről az alapvető informatikai, digitális és programozási készségek, különösen igaz ez a pénzügy világában. Tíz éve a „felhasználói szinten értek az informatikához” mondat többnyire azt jelentette, hogy valaki tud nyomtatni, e-mailt küldeni, szövegszerkesztőt használni. Ma már az ennél mélyebb informatikai tudás a pénzügyben előnyt jelent, az elemzői és modellezési pályákon pedig létszükséglet. A Corvinus Egyetem és a Morgan Stanley között régóta fennálló együttműködés jó példa arra, hogyan készítjük fel a következő nemzedéket a pénzügy új, digitális korszakára. A hitelderivatívákról és a derivatív piacokról szóló kurzusok mellett legalább ilyen fontos része az együttműködésnek a VBA, SQL és Python programnyelvek pénzügyi felhasználásának oktatása. Más intézményekben, például a BME-n is kialakítottunk IT-laborokat, és támogatjuk a magyar egyetemeket a tudományos versenyeken való részvételben. A gyakornoki programjainkban folyamatosan száznál több gyakornok dolgozik a vállalatnál, ebből a technológiai részlegnél ötvenen vannak.

Ezek is érdekelhetik