BUX 54,764.34
-0.67%
BUMIX 4,387.15
-0.12%
CETOP20 2,465.98
-0.55%
OTP 19,000
-0.73%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-1.69%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,595
-0.31%
RABA 1,460
0.00%
+0.35%
+0.47%
+2.22%
0.00%
OPUS 246.5
+0.61%
+0.21%
-0.89%
-0.46%
OTT1 149.2
0.00%
+0.40%
MOL 2,738
-1.08%
+4.74%
ALTEO 1,535
-1.29%
+0.56%
-1.61%
EHEP 1,800
-1.37%
0.00%
-0.32%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.07%
-0.72%
-4.26%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+2.50%
+0.43%
+1.09%
0.00%
+1.31%
NUTEX 19.82
-0.10%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Keserves fél év az autóipar mögött

A Peugeot szerdai biztató gyorsjelentése után csütörtökön a Volkswagen és a Renault csoport felől érkező rossz hírek keserítették el a befektetőket. Az egész európai autó­ipar súlyos válságát éli, az idei eladások negye­­dével csökkenhetnek.

A koronavírus-járvány tetőzése idején, tavasszal átlagosan harminc napra álltak le Európa autógyárai, emiatt 2,45 millió gépkocsi nem készülhetett el. Április végén még csak 1,8 milliónál járt a mutató. Bár nélkülük is vígan meglenne a kontinens, az előállításukhoz fűződő gazdasági érdekek azonban tragikusan érintik a fejlett autógyártással jellemzett országokat. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss jelentésében az idei újautó-értékesítésekben rekordmértékű, 25 százalékos visszaesést vetít előre.

Tavaly 15,3 millió új autót, azaz minden ötödiket Európában helyezték forgalomba, a friss becslés tehát 3,82 milliós kieséssel számol.

Az autógyárak közvetlenül 2,86 millió embert foglalkoztatnak, közülük az ACEA számításai szerint 1,14 millió életkörülményeit negatívan befolyásolta a járvány a csökkentett bérek és a tömeges elbocsátások miatt. Magyarországon 30 ezer autóipari állást veszélyeztet valamilyen formában a járvány – állítja az ACEA. A teljes ágazat 14,6 millió főnek ad munkát a beszállítókkal, kereskedőkkel, szolgáltatókkal és útépítőkkel együtt, számuk évről évre átlagosan 3 százalékkal bővült – eddig.

Fotó: Julian Stratenschulte/dpa/AFP

A vezető európai autógyártók is megszenvedik a válságot, a Volkswagen csoport csütörtökön 1,7 milliárd eurós kiigazított üzemi veszteségről adott hírt a második negyedévről, szemben az egy évvel korábbi 5,1 milliárdos profittal. A 12 márkát összefogó cégcsoport gyáraiban a bázisidőszakinál 39,8 százalékkal kevesebb, 1,66 millió jármű készült, míg az értékesített darabszám 34,7 százalékkal, 1,79 millióra zsugorodott.

Különösen a VW és az Audi teljesítményével voltak gondok. A VW csoportnál az idén lényegesen alacsonyabb forgalommal számolnak, de konkrét számokat – túl azon, hogy a kereslet 15-20 százalékos csökkenése várható – nem fogalmaztak meg. A forgalomhoz és a profitcsökkenéshez igazodva 26 százalékot vágtak az idei osztalékfizetéseken. A dízelbotrányt még nem sikerült lezárni, az újabb milliárdokkal növeli a csoport kiadásait. A VW árfolyama a várakozáson aluli eredményeket 5 százalékos eséssel fogadta, a piacot nem hatotta meg, hogy üzemi szinten valamennyi profit azért marad az év végére. Még rosszabbul járt a Renault, amelyet a járvány mellett a japán igazságszolgáltatás elől Libanonba menekült Carlos Ghosn ex-vezérigazgató kártékony ténykedése is a szakadék szélére vitt.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Kapcsolódó cikkek