BUX 39,501.86
+0.23%
BUMIX 3,786.12
-0.24%
-0.40%
OTP 8,418
+0.21%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
0.00%
ZWACK 18,400
+0.55%
0.00%
ANY 1,585
+0.32%
RABA 1,100
-2.65%
0.00%
-1.06%
+3.27%
-1.87%
-1.50%
-1.78%
-0.14%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,912
-0.48%
DELTA 38.95
-2.26%
ALTEO 2,400
+4.80%
0.00%
-1.09%
EHEP 1,315
-4.01%
+3.48%
-1.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.38%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-3.80%
+0.76%
-7.59%
-0.63%
+1.01%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
+2.67%
NAP 1,260
-1.41%
0.00%
-10.53%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Összeomlott az értékesítés a nagyhaszonjárművek piacán

Az idei évet lendülettel kezdte a piac, március közepén azonban az új járművek megrendelésére szóló igények egyik napról a másikra megszűntek.

A gyártósorok leállása miatt májusban 80 százalékos volt a visszaesés a nagyhaszonjárművek forgalomba helyezése terén az előző év azonos időszakához képest, az év eleji erős kezdés miatt a január–májusi időszakban 60 százalékos volt a visszaesés – áll a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elemzésében.

A 16 tonna feletti nagy­haszon­járművek esetében 2018 volt a csúcsidőszak, amikor az éves forgalomba helyezések száma meghaladta az 5400-at. Ugyan 2019 még mindig erős évnek számított, de a sofőrhiány és a fuvardíjak csökkenése az új járművekbe való beruházásra is nagy hatással volt. Ennek ellenére nem volt drasztikus a csökkenés.

Az idei évet lendülettel kezdte a piac, és a járványhelyzetig jókora volt a beruházási kedv. Március közepén azonban az új járművek megrendelésére szóló igények egyik napról a másikra megszűntek.

Fotó: Shutterstock

A nagyhaszonjármű-gyártók zöme a 13–16. hét időszakában az ellátói láncok akadozása miatt bezárt, az új megrendelések mellett a forgalomba helyezések is drasztikusan csökkentek. A vártnál gyengébb lett a június is, a tavalyi év azonos időszakához képest 70 százalékos a visszaesés.

Április közepétől május végéig álltak a gyárak, és az összes nagyjából ugyanazon a héten indult újra Európában. Feltételeztük, hogy az ügyfelek átveszik a már megrendelt járműveket, de még mindig nagy a bizonytalanság a járvány miatt, és a fuvarozók is óvatosabbak

– mondta a Világgazdaságnak Illés Dávid, az MGE elnökségi tagja. Hozzátette: a nyári karbantartási leállások miatt szeptemberben szokott újra elindulni a piac, ám az ügyfelek óvatossága miatt az ősz sem lesz erős.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja!

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek