Magyar gazdaság

Összeomlott az értékesítés a nagyhaszonjárművek piacán

Az idei évet lendülettel kezdte a piac, március közepén azonban az új járművek megrendelésére szóló igények egyik napról a másikra megszűntek.

A gyártósorok leállása miatt májusban 80 százalékos volt a visszaesés a nagyhaszonjárművek forgalomba helyezése terén az előző év azonos időszakához képest, az év eleji erős kezdés miatt a január–májusi időszakban 60 százalékos volt a visszaesés – áll a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elemzésében.

A 16 tonna feletti nagy­haszon­járművek esetében 2018 volt a csúcsidőszak, amikor az éves forgalomba helyezések száma meghaladta az 5400-at. Ugyan 2019 még mindig erős évnek számított, de a sofőrhiány és a fuvardíjak csökkenése az új járművekbe való beruházásra is nagy hatással volt. Ennek ellenére nem volt drasztikus a csökkenés.

Az idei évet lendülettel kezdte a piac, és a járványhelyzetig jókora volt a beruházási kedv. Március közepén azonban az új járművek megrendelésére szóló igények egyik napról a másikra megszűntek.

Fotó: Shutterstock

A nagyhaszonjármű-gyártók zöme a 13–16. hét időszakában az ellátói láncok akadozása miatt bezárt, az új megrendelések mellett a forgalomba helyezések is drasztikusan csökkentek. A vártnál gyengébb lett a június is, a tavalyi év azonos időszakához képest 70 százalékos a visszaesés.

Április közepétől május végéig álltak a gyárak, és az összes nagyjából ugyanazon a héten indult újra Európában. Feltételeztük, hogy az ügyfelek átveszik a már megrendelt járműveket, de még mindig nagy a bizonytalanság a járvány miatt, és a fuvarozók is óvatosabbak

– mondta a Világgazdaságnak Illés Dávid, az MGE elnökségi tagja. Hozzátette: a nyári karbantartási leállások miatt szeptemberben szokott újra elindulni a piac, ám az ügyfelek óvatossága miatt az ősz sem lesz erős.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja!

járvány haszon gépjárművek koronavírus buszok MGE értékesítés
Kapcsolódó cikkek