Visszafogottabb év végi online költést hozhat a bizonytalanság
Miután a kormány június második felében megszüntette a veszélyhelyzetet, romlottak a webáruházak konverziós mutatói is, azaz – a tavaszi felfokozott állapotról – csökkent a vásárlási kedv – világított rá közös kutatásában a GKI Digital és az Árukereső.
A szakértők mostani várakozásai szerint a harmadik negyedévben már nem várható az előző hat hónaphoz hasonló, rekordmagas bővülés az online szektorban.
A január–júniusi időszakban ugyanis az összesített belföldi online forgalom meghaladta a bruttó 355 milliárd forintot, ez csaknem 35 százalékos bővülés 2019 azonos időszakához viszonyítva.
A vizsgált időszakban leginkább az élelmiszerek, a drogériai és háztartási cikkek, az otthoni, kerti és barkácstermékek, valamint a számítástechnikai eszközök iránt ugrott meg az online kereslet.
Ezzel szemben a harmadik negyedévben a GKI Digital várakozásai szerint a lakosság általános közérzete és a szűkülő, kiürülő családi kasszák összességében mindenképpen visszafogottabb év végi költést vetítenek előre.

Ugyanakkor az év hátralevő négy hónapjának forgalma – beleértve a karácsonyi szezon értékesítését is – nagyban függ a koronavírus-járvány második hullámának erősségétől és az erre adott kormányzati reakcióktól.
Az üzletekre vonatkozó esetleges korlátozások (például idősávos vásárlás, nyitvatartások korlátozása), a távmunka és a digitális oktatás újbóli bevezetése az előrejelzésekkel szemben akár nem várt fordulatokat is hozhat az online kiskereskedelmi piacon.
Ami a logisztikai lábat illeti, az érintett vállalkozások aligha bánnák, ha fennmaradna a növekedés dinamikája. Az e-kereskedelem ugyanis a KSH adatai szerint
júniusban már 6,8 százalékkal részesedett a teljes forgalomból, miután éves alapon 20 százalékkal emelkedett a volumene. Az év első felében ugyanis jól vizsgázott a logisztikai szektor.
Az online rendelések kézbesítésében a megnövekedett csomagszámok mellett az online kézbesítési preferenciák változása okozta a legnagyobb változást a 2019. január–júniusi időszakhoz képest. A GKI Digital szerint a vírus hatására a vásárlók visszatértek a házhoz szállításhoz, miközben a csomagautomatákat leszámítva csökkent a csomagponti és a személyes átvételek száma és forgalma.