Magyar gazdaság

Hosszú távon a divatipar is átalakul

Túl fogják élni a hazai divat- és dizájnipar cégei a mostani időszakot, de nehezebb a helyzetük a nemzetközi piacokat megcélzó vállalkozásoknak és a gyártói szektornak.

Nagyon gyorsan éreztette hatását a járvány a divat- és dizájnpiacon, a fogyasztás szinte egy pillanat alatt leállt. Nem költenek az emberek ilyen jellegű termékekre, ha a biztonságuk forog kockán, és a megtakarítások kerülnek előtérbe

– mondta a Világgazdaságnak Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) vezérigazgatója. Ezzel Magyarországon mintegy 12 ezer vállalkozás 90-100 ezer dolgozójának a megélhetése került veszélybe. Nagyjából háromezer cég exportál, 80 százalékuknak külföldi megrendelésekből származik a bevétele nagyobb része. Tovább rontotta a helyzetet, hogy az ágazatnak magas a kitettsége, a gyártókapacitás jelentős része ugyanis nemzetközi, az anyagokat is zömében külföldről szerzik be. Nehézkes volt az újraindulás is a nyár közepén, mindezek miatt valószínűleg teljesen átrendeződik az iparág.

Eddig az jellemezte a divat- és dizájnipart, hogy minél gyorsabban minél több terméket gyártottak a cégek, a dizájner márkák a fast fashion vállalatokkal akartak versenyezni. Ez azonban most átalakul:

a világmárkák próbálják megszüntetni az évi hat-nyolc kollekció elkészítését, és inkább szezontól független termékeket fognak gyártani – vetítette előre Bata-Jakab Zsófia.

Hozzátette:

a kabát és a fürdőruha persze nem tud szezontól független lenni, de várhatóan évszakonként csak egy kollekcióval rukkolnak majd elő.

Ez amellett, hogy a vállalatok túlélését segíti, egy fenntarthatóbb működési és gyártási modellt is eredményez. A vásárlói tudatosság erősödése is ebbe az irányba tolja az ágazatot, vélhetően leköszön az a korszak, hogy minden évben más a divat – ehhez az átalakuláshoz persze nem elég egyetlen év. A magyar tervezők zöme két kollekciót gyárt egy évben, a nemzetközi átalakulás és az iparág lassulása pedig nagy lehetőség számukra, mert enyhül a piaci nyomás.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A nemzetközi közönségnek szóló idei Budapest Central European Fashion Week is jelentősen eltért a korábbiaktól, a 2020–2021-es őszi–téli kollekciókat bemutató trunk show-k korlátozott számú közönség előtt zajlottak. „Nagy változás volt, hogy míg eddig a nemzetközi ütemben tartott divathetekkel a következő szezon kollekcióit mutatták be a tervezők, most az aktuális szezonra fókuszáltak. Részben a tavaszi divathét elmaradása, részben a vásárlásösztönzés miatt döntöttünk emellett” – állapította meg az ügynökség vezetője.

A Budapest Central European Fashion Weeket októberben rendezik meg, s mivel digitális show lesz, garantálható, hogy sok nemzetközi szakemberhez és magazinhoz eljutnak a magyar tervezők kollekciói.

A bemutatkozási lehetőségen túl arra is szükségük lenne a magyar vállalkozásoknak, hogy olyan üzleti támogatást kapjanak, amely segíti őket a válság menedzselésében és a folyamataik újragondolásában – derült ki abból a felméréséből, amelyet a járványhelyzet elején készített az ügynökség. Erre az igényre reagálva az Innovációs és Technológiai Minisztérium az ügynökséggel együtt kidolgoz egy támogatási rendszert a kreatív szakmának, amely a fejlesztéseket és az újraindulást segíti. A 10 milliárd forintos keret az ágazat minden szereplőjének rendelkezésére áll a márkáktól a gyártókig, cégenként tervezetten 5 és 150 millió forint közötti támogatás érhető majd el. A pontos részletekről az ősszel lesz tájékoztatás, még zajlanak az egyeztetések.

Az ágazat következő féléves kilátásai Bata-Jakab Zsófia szerint biztatók, a visszajelzésekből ugyanis az derült ki, hogy elkezdett nőni a hazai fogyasztás, és egyre többen választják a magyar márkákat – ez a trend egyébként az elmúlt egy-két évben erősödött. Meglátása szerint túl fogják élni ezt az időszakot a márkák, de nehezebb a helyzetük a nemzetközi piacokat megcélzó vállalkozásoknak és a gyártói szektornak. Az ügynökség vezetője szerint ezért is fontos a hamarosan induló pályázati rendszer, hogy a gyártók és a márkák minden segítséget megkapjanak a fejlesztéseikhez, ami azon túl, hogy az életben maradásuk egyik záloga, hatalmas lehetőség is a piaci átrendeződés miatt. Úgy véli, jó stratégiával a mostani helyzetben olyan nemzetközi piaci szerephez juthat a magyar divatipar, amilyenre az évek óta tartó nagy verseny közepette csekély esély lett volna.

Támogatják az innovatív ötleteket

A már működő cégek mellett az innovatív ötletek megvalósulását is támogatni szeretné az MDDÜ, ezért még ezen az őszön is lehet jelentkezni a divat- és dizájnipart forradalmasító ötletekkel a HFDA startupprogramra, amely a Startup Campus és a Hiventures közreműködésével valósul meg. Tavaly a nyolc jelentkezőből négy mutatkozhatott be a befektetők előtt egy tízalkalmas online képzés után, az Alpha wearable technology pedig a 15 millió forintos kezdő befektetést is megkapta.

 

Magyar Divat & Design Ügynökség Bata-Jakab Zsófia divat
Kapcsolódó cikkek