Magyar gazdaság

Négyből három európai káros levegőt lélegzik

Bár az európai lakosság háromnegyede még mindig egészségre káros levegőjű környezetben él, és éves szinten több mint 400 ezer ember korai haláláért felelős a légszennyezés, az elmúlt tíz évben az európai levegőszennyezés javuló tendenciát mutat.

Európa-szerte több mint 400 ezer ember idő előtti haláláért volt felelős a légszennyezés 2018-ban – derül ki a Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) éves levegőminőségi jelentéséből, amelyet Virginijus Sinkevicius környezetért, óceánokért és halászatért felelős uniós biztos és Hans Bruyninckx, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség ügyvezető igazgatója ismertetett hétfői sajtótájékoztatóján.

Magyarországon a szálló finom por (PM2,5) miatt 2018-ban több mint 13 ezer ember veszítette el az életét.

Európa-szerte a légszennyezés következében összesen 417 ezer ember halt meg idejekorán. Bár az elmúlt évek javuló tendenciát mutatnak – a legelső, 2009-es jelentéshez képest a PM2,5 okozta korai halálesetek száma európai szinten 13 százalékkal csökkent -, de a halálozások száma még mindig túl magas – mondta Virginijus Sinkevicius.

Hozzátette, a légszennyezés a lakosság egészét érinti, de bizonyos csoportok, például a gyermekek, az idősek, a terhes nők és a már fennálló egészségügyi problémával küzdők vannak leginkább kitéve a légszennyezés káros hatásainak.

Fotó: Shutterstock

Bár az értékek az európai standardok alapján javultak, az ENSZ Egészségügyi Világszervezete, a WHO mércéje szerint az európai lakosság háromnegyede még mindig egészségre káros levegőjű környezetben él

– ismertette Hans Bruyninckx.

Hozzátette, az európai levegőszennyezés javuló tendenciája ellenére bizonyos elemekre, többek között a talaj közeli ózonra és az ammóniára különös figyelmet kell fordítani a jövőben. Míg az elmúlt évtizedben főként a közlekedésből származó nitrogén-oxid kibocsátás 34 százalékkal csökkent, addig a mezőgazdasági ágazatban műtrágyaként használt ammónia szennyezés csupán tíz százalékkal esett vissza.

Bár a légszennyezésnek számos forrása van, Hans Bruyninckx szerint ezek közül kiemelte, hogy

a dél- és közép-kelet európai országokban a lakosság még mindig alacsony minőségű szilárd tüzelő anyagokat használ, például szénnel és fával fűtik a lakásokat.

A közlekedésben használt belső égésű motorok, a mezőgazdaság és az ipar is nagymértékben hozzájárul a szennyezéshez. Több európai ország már eddig is megsértette a levegő minőségről szóló törvényeket, az a múlt hónapban Franciaországot citálta bíróság elé emiatt.

A levegő minőségére hatással voltak a pandémia visszaszorítását célzó lezárások és korlátozások is. Az idei évre vonatkozó előzetes adatokból láthatjuk, hogy Európában a levegő minősége 2020 áprilisában jelentősen javult. Milánóban és Madridban például a nitrogén-dioxid mértéke több mint 70 százalékkal zuhant és a kis méretű részecske szennyezés (PM10) mértéke egyharmadával esett vissza.

Hans Bruyninckx szerint a levegő minőségének javulása csak részben tudható be a koronavírus-járványnak, hiszen bár a közlekedés, és bizonyos gyártó tevékenységek leálltak, az élelmiszer-termelés, az energiaipar, és számos más szektor tovább működött.

Az Európai Unió nem arra számít, hogy a légszennyezésre a megoldást a lezárások és korlátozások jelentik majd, hiszen már előtte komoly kötelezettségvállalást tett, miszerint 2050-re a közösség eléri a klímasemlegességet. A zöld megállapodás kelthet reményeket, amely keretén belül a szervezet minden iparággal egyeztetve 2022 végén határoz meg új célkitűzéseket.

Európa klímavédelem légszennyezettség szén-dioxid kibocsátás Európai Környezetvédelmi Ügynökség
Kapcsolódó cikkek