BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brüsszel, London, Sanghaj, majd Budapest

Áder Orsolyának, Áder János köztársasági elnök lányának a műveiből nyílt tárlat az Abigail Galéria és Aukciós Ház termeiben. A fiatal alkotót a képzőművészet mellett a divat is érdekli, munkássága szempontjából pedig meghatározók a külföldön szerzett benyomásai.

F ebruárig látható az Abigail Galériában Áder Orsolya The Art of Dimensions című értékesítéses kiállítása, amelyen a művész lírai absztrakt festményeit mutatja be. Áder Orsolya 16 éves kora óta külföldön él, először Brüsszelbe költözött a családjával, később Londonban diplomázott Fashion Business Marketing és Art/Design/Media szakon. A koronavírus-járvány kitörése előtt Kínában töltött el huzamosabb időt – Sanghajban event marketing managerként helyezkedett el, és szabadúszóként művészeti projektekben vett részt galériák, divatcégek megbízásából, de időnként DJ-ként is fellépett, most pedig Budapesten a képzőművészeti kar­rierje elindításán dolgozik.

Áder Orsolya művészettel való kapcsolata korán indult. Kezdetben Szöllősi Rita iparművész, divat- és ékszertervező mentorálása mellett ékszereket készített, ezután kezdett festeni. Először szürreális grafikákat alkotott, majd rátalált a lírai absztrakt irányra, amelyet azóta követ. Emellett továbbra is foglalkoztatja a divat és a képzőművészet összekapcsolásának lehetősége. „Azt szeretem, ha semmi sem befolyásolja direkten az értelmezést, és ha megmutatom a képeimet vagy a grafikáimat, mindenki mást lát bele. Nekem is izgalmas, ahogy hallgatom az egyes értelmezéseket, hiszen így kirajzolódik a néző, a művet befogadó személyisége is. Az a fajta alkotó vagyok, aki mindig elgondolkozik a visszajelzéseken, de nem várom el, hogy alapos műelemzésekkel lepjenek meg. Elég, ha valaki azt mondja el, amit érez a képeim láttán” – foglalta össze az absztrakt művészethez való vonzódásának okait.

Az alkotó festményeinek keletkezéstörténetében szerepet játszanak az univerzum titkai csillagászati és matematikai értelemben egyaránt – mint a Fibonacci-számsor, az arányrendszerek vagy akár a titkos kódokról szóló elméletek. A karantén alatt festett sorozatai a Káosz és Világegyetem, valamint a Kitörés címet kapták. „Ez jól jellemzi, hogy mi érdekel, a szürreális absztrakt festészetben nincsenek szabályok. Viszont azzal, hogy beleépítem az ősi arányrendszereket, mégiscsak lesz bennük egy rendezőelv, ami jó a szemnek.” Áder Orsolya azt mondja, ez a fajta kettősség mindig is tetten érhető volt nála. Az életében és a művészetében is ott van a rendszer nélküli ­káosz, illetve a mélyben meghúzódó pontos szabályrendszer. „A művészetben én a szabadságot keresem” – tette hozzá. Az Abigail Galéria kiállításán a lírai absztraktok mellett más megközelítésű művek is megtekinthetők, például egy letisztultabb, geometrikusabb sorozat, a térbeliséggel kísérletező munkák és fluoreszkáló festékkel festett, sötétben világító képek is. Áder Orsolya műveit a Pauker Nyomda beválasztotta a kortárs művészeket bemutató Pauker Collection sorozatába. Az 52. kiadványt karácsony előtt az online közvetített kiállításmegnyitón mutatták be, a tárlat Hosszú Katinka olimpiai bajnok úszó megnyitóbeszédével indult. A kiállítás előzetes bejelentkezés alapján, a mindenkori járványhelyzetnek megfelelően (egyidejűleg tízen tartózkodhatnak a termekben) tekinthető meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.