Bár az Ever Given kiszabadult a Szuezi-csatornából, a napokig tartó veszteglésnek még hónapokig érezhető hatása lesz a gazdaságra – figyelmeztetett a CNBC.
Bár az Ever Given kiszabadult a Szuezi-csatornából, a napokig tartó veszteglésnek még hónapokig érezhető hatása lesz a gazdaságra – figyelmeztetett a CNBC.
Az Allianz vezető kárszakértője elmondta, ezekkel a hajókkal a rakomány mellett üres konténereket is szállítanak, ami azok globális elosztása szempontjából nagy jelentőségű.
Nemcsak az Ever Given és a dugó miatt veszteglő többi hajó rakománya késik, hanem azoknál is várható késedelem, amelyek ezekre a konténerekre vártak.
A Szuezi-csatorna Hatóságának vezetője elmondta, hogy
több mint 420 hajó torlódott fel a szabad útra várva, ezek közül valamivel több mint 110 tud kedden áthajózni a csatornán.
Az esemény hatása még hónapokig érezhető lesz, ugyanis
a globális kereskedelem 12 százaléka megy át a Szuezi-csatornán, becslések szerint a naponta áthaladó árumennyiség összértéke meghaladja a 9 milliárd dollárt.
Az incidens ráadásul tovább súlyosbíthatja az autógyártókat és a távközlési szektort hónapok óta sújtó csiphiányt.
A Financial Times elemzése szerint a Szuezi-csatornánál történt események nyertese Oroszország lehet.
Az északi-tengeri út nagy potenciált jelent a teherszállítás volumenének bővítésében, és lehetővé teszi az Ázsiából Európába irányuló árumozgások időtartamának csökkentését is
– közölte az orosz energiaügyi minisztérium.
Annak ellenére, hogy az egész éves hajózhatóság 2025–2030 előtt várhatóan nem valósul meg, a Roszatom a szuezi eset után az északi útvonal iránti érdeklődés növekedésére számít.
Az út csökkenti a logisztikai kockázatokat, és fenntarthatóbbá teszi a globális kereskedelmet
– nyilatkozta a Vlagyimir Panov, a Roszatom sarkvidéki fejlesztésért felelős képviselője. Hozzátette, hogy elsősorban Kína, Japán és Dél-Korea számára lenne előnyös leginkább ez a lehetőség.
Az oroszországi vasúti teherszállítás is pozitív hatásokat tapasztalt, a transzszibériai vasúti teherfoglalások száma az elmúlt napokban megsokszorozódott. A Szuezi-csatorna blokkolása miatt nőtt a kereslet az orosz Urals olajkeverék iránt is, ami a piaci árak növekedését eredményezte.