Magyar gazdaság

Borúsabb a német fogyasztók hangulata

A járvány harmadik hulláma sújtja Európát, de az év közepétől jöhet a fellendülés.

A várakozásokkal ellentétben nem javult, hanem romlott a német fogyasztók hangulata, mivel a járvány harmadik hulláma miatt múlt hét szombattól ismételten szigorítani kellett a vásárlásra, az utazásra és a közösségi életre vonatkozó korlátozásokat. Olaf Scholz pénzügyminiszter és Peter Altmaier gazdasági miniszter egyaránt figyelmeztetett arra, hogy május végéig nem számítanak a korlátozások érdemi enyhítésére.

Noha a felmérés adatait április 1. és 12. között gyűjtötték össze mintegy kétezer fogyasztó megkérdezésével, a szigorításra vonatkozó döntés azonban már a múlt hétvége előtt várható volt. Rolf Buerkl, a GfK gazdaságkutató elemzője hozzátette, hogy a korlátozások további enyhítésének és a fogyasztás élénkülésének reményei ezért érezhetően csillapodtak.

Európa legnagyobb gazdaságában az áprilisi –6,1 pontról –8,8 pontra süllyedt a hangulatindex májusra vonatkozóan, míg az elemzők

–3,5 pontot vártak

– derült ki a GfK felméréséből.

Fotó: Ying Tang / NurPhoto

Tavaly májusban, a járvány berobbanásakor jóval mélyebben, –23,1 ponton állt a hangulatindex értéke, amely nulla pont felett a fogyasztás éves összevetésű emelkedését, a nulla pont alatti értéke pedig csökkenést mutat. A háztartások fogyasztásában éves szinten 0,1 százalékos változást jelez minden egyes pont.

A felmérés szerint a fogyasztók gazdasági várakozásai a jövedelmük tekintetében jelentősen romlott, míg a vásárlási hajlandóságuk mérsékelten nőtt. Ez utóbbit számszerűsítő almutató értéke 17,3 pontra erősödött az áprilisi 12,3-ről. Egy éve –4,6 ponton állt. A jövedelmi várakozások almutatója viszont 9,3 pont lett az áprilisi 22,3 pontot követően. Egy éve –19,3 pont volt.

A gazdasági kilátások megítélése szintén romlott: 7,3 pontra süllyedt az áprilisi 17,7-ről, míg egy éve –21,4 ponton állt.

A fogyasztói hangulat várakozásokkal ellentétes német változása azért is meglepő, mert ezzel szemben az euróövezetben áprilisban tizennégy havi csúcsra emelkedett a fogyasztói bizalom. Ha a múlt heti német BMI-adatokra tekintünk, melyek adatfelvétele ugyanebben az időszakban készült, akkor érthetővé válik a fogyasztói hangulat változása is. A német BMI áprilisi előzetes összetett mérőszáma 56 pontra süllyedt a márciusi, 37 havi csúcsnak számító 57,3 pontról, amit a szolgáltatóipar visszaesése dominált.

A második negyedévtől azonban már a gazdaság mérsékelt, két százalék körüli növekedését várja a DIW gazdaságkutató, miután indexe 107 pontra emelkedett az első negyedévi 101,3 pontról.

Becslése szerint az első negyedévben mintegy másfél százalékot esett a teljesítmény a tavalyi utolsó negyedévhez képest.

Az év közepétől viszont jöhet a gazdaság erőteljes fellendülése, amit a háztartások felhalmozódott megtakarításainak elköltése is hajt majd, elérhetővé téve az idei évre tervezett 3,5 százalékos gazdasági növekedést.

Franciaországban ezzel szemben nem változott a fogyasztói bizalom áprilisában.

Az Insee gazdaságkutató mérőszáma továbbra is 94-et mutat, kissé meghaladva a 93-as előrejelzést. Ez azonban továbbra is elmarad a pandémiát megelőző szinttől és a hosszú távú 100-as átlagtól.

A háztartások pénzügyi helyzete romlott, míg azon háztartások aránya, amelyek a jelen helyzetet a megtakarításra leginkább megfelelőnek tartják, új csúcsot ért el. A vásárlási szándék enyhén növekedett, míg az életszínvonalra, a fogyasztói árakra, a munkanélküliségre vonatkozó mérőszámok nem változtak érdemben.

https://www.vg.hu/gazdasag/gazdasagi-hirek/a-franciak-es-a-nemetek-tullicitaltak-az-unios-celokat-3718384/

Németország fogyasztói hangulatindex Franciaország
Kapcsolódó cikkek