BUX 51,585.17
-0.70%
BUMIX 4,333.14
-0.37%
CETOP20 2,359.97
0.00%
OTP 17,730
-0.92%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
+0.54%
-1.35%
ZWACK 16,400
0.00%
0.00%
ANY 1,570
-2.18%
RABA 1,500
-0.66%
0.00%
+0.23%
0.00%
-0.34%
+0.20%
+0.41%
-0.68%
-0.89%
-0.46%
OTT1 149.2
0.00%
+1.25%
MOL 2,426
-0.82%
+1.00%
ALTEO 1,395
0.00%
0.00%
0.00%
EHEP 1,945
0.00%
0.00%
-1.01%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.69%
-0.23%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
0.00%
0.00%
+2.44%
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Egymillió konténer utazhat a Selyemúton

Elsősorban az orvosi készítmények és eszközök, valamint autó- és elektronikai alkatrészek, illetve a hűtőfolyadékok keltek útra széles nyomtávú vasúton.

Rohamosan növekszik az Európa és Kína közötti áruforgalom vasúton, a bővülés mértéke tavaly 64 százalékot ért el. A selyemút legforgalmasabb útvonalai Oroszországon, Kazahsztánon és Fehéroroszországon át vezetnek, a forgalom éveken belül elérheti az évi egymillió konténert – írta a Magyar Nemzet.

A lap idézi Alekszej Grom, az orosz-kazah-belorusz logisztikai szolgáltató, a United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance (UTLC ERA) főigazgatója a Sueddeutsche.de hírportálnak tett nyilatkozatát, melyben ismertett, hogy

Az eurázsiai szélesnyomtávú vasúti útvonalon 2025-re a kezelt áruk mennyisége mintegy egymillió standard konténerre (TEU) nőhet.

A koronavírus-járvány a 2020-as évben jelentős mértékű növekedést okozott a vasúti szállításban.

Ez a tendencia azt mutatja, hogy ma már nem annyira a vonatok sebességének növelésére van szükség, hanem inkább a menetrend betartására, valamint a határátkelés gyorsítására

– fejtegette Grom.

Alexey Grom
Fotó: Alexey Vitvitsky / Sputnik / AFP

Az UTLC ERA, amely az Új selyemút vasútján az összes vasúti szállítás 91 százalékáért felelős, tavaly 546 900 TEU-t szállított Európából Kínába és vissza.

Ez 2019-hez képest 64 százalékos növekedést jelent.

Elsősorban az orvosi készítmények és eszközök, valamint autó- és elektronikai alkatrészek, illetve a hűtőfolyadékok keltek útra széles nyomtávú vasúton. Pozitív hatása volt annak is, hogy Oroszország 2020 tavasza óta engedélyezi az úgynevezett szankcionált áruk, különösen a gyümölcsök, zöldségek és a kiváló minőségű élelmiszerek szállítását.

Az Európa és Kína közötti vasúti árufuvarozás, amely minden növekedése ellenére a teljes szállítási mixnek összesen csak mintegy három százalékát teszi ki, egyre inkább kiegészíti a tengeri áruszállítást. Bár a teherfuvar olcsóbb tengeri úton, mint vasúton, sok hétig, néha akár hónapokig is tart. A vasúti szállítás menetideje viszont egyre rövidebb, jelenleg átlagosan tizenkét nap.

Az is fontos szempont, hogy a vasúti szállítás 95 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást okoz, mint a légi áruszállítás.

Az UTLC ERA adatai szerint 21 ország és 92 város kapcsolódik az eurázsiai konténerforgalomhoz. A vasút előnye különösen Németország esetében érezhető.

Kapcsolódó cikkek