VG | Törvénymódosítási javaslat kidolgozását és az agrárkormányzatnak történő átadását tervezik a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács tejtermelő képviselői, hogy ezáltal próbálják meg javítani a hazai beszállítói pozíciókat a megfogalmazásuk szerint „agresszív és tisztességtelen” piaci magatartással szemben. Szerintük a magyar tejágazat szereplőinek és egyben a magyar nemzetgazdaságnak a védelmében egyértelmű lépések szükségesek annak érdekében, hogy a magyar termékek ne szoruljanak ki saját piacainkról. Közleményükben a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) nemrégiben megjelent kutatására hivatkoznak, amely a 2020-as adatok alapján megállapította, hogy egyértelmű a magyar termékek kínálatának csökkenése a vizsgált kiskereskedelmi láncokban.
A Nébih legfrissebb adatai szerint a tejek 95, a joghurtok 19,
a túró, kefir, tejföl kategória 89, a sajtok 46, míg a vaj 50 százaléka volt magyar. A tejtermelők emlékeztetnek, hogy a hat évvel ezelőtti, hasonló felméréshez viszonyítva – kizárólag a tejtermékek kínálatát vizsgálva – megállapítható, hogy ezekben a kategóriákban csak a tejek esetében történt javulás. Ezzel szemben van olyan tejtermék, ahol 22 százalékos a hat év alatt mért visszaesés. A magyar termékek aránya igen alacsony a joghurtoknál, ami különösen a SPAR, a Lidl és a Metro kínálatában feltűnő, ugyanis itt az arányuk 15 százalék alatti.
A túró, kefir, tejföl kategóriában a három magyar lánc – a CBA, a Coop és a Reál – teljesít a legjobban, 92 százalék felett. A sajtokat értékelve ugyancsak a hazai kiskereskedelmi hálózatoknál a legjobb az arány, míg a Lidlnél a legrosszabb, csupán 24 százalékos.
A tejtermelők szerint ez azért is különösen elszomorító, mert az elmúlt években több százmilliárd forintnyi kapacitás- vagy hatékonyságnövelő, környezetvédelmi, innovációs célú, illetve költségcsökkentő beruházás valósult meg a szektorban. A beruházások ma is gőzerővel folynak, ezek a tények pedig jelzik, hogy a tejtermelők és -feldolgozók, valamint a kormányzat is nagy pénzügyi és szakmai elköteleződéssel, erőforrásokat nem kímélve fektetett a hazai tej- és tejtermék-ágazat jövőjébe. Ennek pedig már eredménye is van, hiszen a felvásárolt tej mennyisége 25 százalékkal emelkedett, amivel húszéves rekordot értek el; mindezt pedig a tejelő tehenek állományának 15 százalékos és a hozamoknak a 25 százalékos növekedése mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.