BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erős lehet idén a termelőiár-nyomás

A termelői árak gyors növekedését több egyedi tényező hajtja, s ezek hat hónap alatt szivároghatnak át az inflációba – derült ki a Világgazdaság körképéből.

Az ipari termelői árak 9,6 százalékkal emelkedtek márciusban 2020 azonos idő­szakához képest, februárhoz viszonyítottan pedig 1,9 százalék volt a drágulás – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentéséből. A forintgyengülés csak részben magyarázza az erős árdinamikát, sok egyedi tényező miatt nőtt meg az árnyomás az ipari termékeknél – hangsúlyozta a Világgazdaság kérdésére Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság beszerzésimenedzser-indexe alapján az elmúlt hónapokban jellemző volt a fémtermékek hiánya, illetve jelentős drágulása. Az exportértékesítés árdinamikája 10,2 százalék volt márciusban, míg a belföldi eladásokban mindössze 8,4 százalék. A két értékesítési irány között azonban az év eleje óta szűkül az eltérés, a hazai árdinamika felzárkózik a kivitelihez. Matheika Zoltán, a Kopint-Tárki vezető kutatója szerint idén magas maradhat az árnyomás, akár 2022 végéig is fennmaradhat, és az ipari árak akár 10 százalékkal is emelkedhetnek 2021-ben.

Az alapanyagok felfutó kereslete globálisan emeli az ipari árakat, a szállítókapacitások hiánya és több, kritikus gyárban keletkezett tűzeset is drágítja a termékeket, erre még csak rátesz egy lapáttal a rendkívül gyors béremelkedés és a forintgyengülés – magyarázta az ING Bank vezető elemzője. Nemcsak az iparban, az agrártermékek körében is jelentős áremelkedés tapasztalható globálisan, időjárási problémák mellett a kínai sertéságazat újraindítása miatt a takarmányárak is megugrottak, ami a magyar élelmiszeriparban is drágulást okoz. Az elektronikai iparban a csiphiány, a nemesfémek és a nehézfémek drágulása fogja vissza a termelést, az autóiparban pedig az alumínium- és a csiphiány okoz nehézségeket.

A drágábbá váló beszerzés mellett sokszor csúsznak a megrendelések, ami szintén magasabb költségeket okoz, s ezt végül a vásárlók fizetik meg. Virovácz Péter rámutatott: az ipari árak gyors emelkedése hat hónap alatt a fogyasztói árakba is beépülhet, főleg a tartós fogyasztási cikkek drágulhatnak. Matheika Zoltán felhívta a figyelmet: az ipari árak emelkedése elsősorban az építőiparban, másodsorban a villamosgép-iparban, valamint a gép- és berendezésgyártásban jelenhetett meg, ezekben az átlagosnál magasabb a fém alapanyagok felhasználása. A csiphiány a második negyedévben is fennmaradhat, akár fokozdhat is. Az emelkedő árak viszont nem húzzák vissza az ipari termelést.

Az elmúlt években 20 százalék körüli mértékben drágultak az új autók, jelenleg a folyamat közepén tarthatunk, további 15-20 százalékos áremelkedés várható a következő két-három évben – mondta lapunknak Várkonyi Gábor autóipari szakértő. A szabályozói környezet miatt a villanyautózás került előtérbe, ennek kutatás-fejlesztési költségeit terítik szét a teljes modellpalettára. Ezek mellett a csiphiány, a korábban kiesett termelés pótlása és a forint gyengülése egyaránt hozzájárult a személygépjárművek drágulásához. Várkonyi Gábor arra számít, hogy a 2008-as válsághoz hasonlóan a céges, flottás és állami megrendelések lehetnek dominánsak a piacon a következő években. A KSH adatai szerint az új személygépjárművek éves árdinamikája tavaly július óta 10 százalék felett alakul.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.