BUX 51,946.86
+1.26%
BUMIX 4,349.07
+1.83%
CETOP20 2,359.97
+0.75%
OTP 17,895
+1.39%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
+2.18%
-0.27%
+0.22%
ZWACK 16,400
0.00%
+0.85%
ANY 1,605
+1.58%
RABA 1,510
-0.33%
0.00%
-0.23%
-1.11%
+2.11%
OPUS 249.5
+1.84%
+0.62%
+1.61%
+0.90%
+0.94%
OTT1 149.2
0.00%
+4.80%
MOL 2,446
+1.49%
+1.01%
ALTEO 1,395
+2.57%
+1.12%
+4.00%
EHEP 1,945
+2.37%
0.00%
+3.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.24%
+0.23%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+1.52%
0.00%
-4.09%
0.00%
0.00%
+0.96%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Nyert is a járványon az építőipar

Számos nehéség és probléma ellenére akadt olyan terület is, amelyben komolyan előre tudott lépni az iparág.

A pandémia alatt kialakult gondokat szinte minden iparági szereplő ismeri: krónikus munkaerőhiány, teljes brigádok kiesése a járvány miatt, növekvő arányú késedelmes kifizetések, csúszások, alapanyag-drágulás, fennakadások az ellátási láncban. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) legfrissebb felmérésének eredményéből azonban az is kiderült, hogy

a koronavírusnak volt „pozitív mellékhatása” is az építőiparban: felgyorsult a digitalizáció.

A kutatásban megkérdezett hazai vállalkozások úgy ítélik meg, hogy a piaci nehézségeik dacára a járvány jó esélyt kínál a megújulásra, hozzájárul az innovatív megoldások elterjedéséhez. A válaszokból az derül ki, hogy Magyarországon az elmúlt hónapokban felgyorsult a külföldön már bevált módszerek adaptálása, különösen az integrált építőipari információs rendszerek, a BIM területén.

Egyre többen térnek át az informatikai eszközök használatára a napi munkában, ennek köszönhetően javult az irányítás, a munkaszervezés hatékonysága.

A folyamat kiterjedésének a válaszok alapján jelenleg az építőipar szereplői közötti bizalmatlanság és együttműködési készség hiánya szab korlátokat.

A felhasználók körében végzett külföldi felmérések azt igazolják, hogy a tervezést, a kivitelezést és az ingatlanfenntartást egybekapcsoló, átfogó digitalizációt megvalósító vállalatok időt és ezzel pénzt takarítanak meg. Nem is keveset.

Fotó: Shutterstock

A PlanRadar építőipari, épületüzemeltetési szoftvert fejlesztő és forgalmazó bécsi központú cég kutatásából kiderült, hogy az ügyfelek többsége, több mint háromnegyede a gyors és rugalmas hibakezelési funkciót tartja a legfontosabbnak, ezt követi a projektdokumentáció kezelése, valamint a helyszíni ellenőrzések eredményeinek rögzítése, feldolgozása.

A számok azt mutatják, hogy a válaszadók 87 százaléka a hibakezelésben, 79 százaléka a feladatok hatékony megosztásában és az elvégzett munka ellenőrzésében, a nyomon követésben, 77 százaléka pedig a helyszíni ellenőrzésekben ér el jelentős időmegtakarítást. A válaszok alapján egy átlagos felhasználó heti 7+ munkaórát nyer a szoftver használatával

– mondja Simon Szilárd, a PlanRadar magyarországi részlegének vezetője.

A szakember konkrét példát is említett, egy hotel építését, amikor a helyszíni szemlére kiküldött munkatárs aprólékosan feljegyezte, dokumentálta, hogy milyen hibákat talált az egyik készülő szobában. Azt viszont már nem írta le, hogy melyikben, így a kivitelezés egy napot csúszott, mert másnap végig kellett járni az összes, első ránézésre teljesen egyforma szobát. A megfelelő szoftver alkalmazásával ez a csúszás is elkerülhető lett volna.

A PlanRadar kutatásának eredménye arra is rámutatott, hogy a felhasználók több mint fele korábban jegyzeteket, e-mailt, Excel-táblázatokat használt az adott projektek szereplői közötti információcserére, ami azt jelzi, hogy a hotelépítési példához kapcsolódó, hagyományos munkakörnyezetben is jól alkalmazható a szoftver. Ennél is magasabb, 95 százalék azoknak az ügyfeleknek az aránya, akik új projektjeikben is használnák ezt a megoldást, az újításoktól leginkább idegenkedő alvállalkozók közül 100-ból 88-an válaszolták azt, hogy nem okozott nehézséget az átállás, amit pluszköltség nélkül valósítottak meg.

Kapcsolódó cikkek