Magyar gazdaság

Jól futott a Magyar Suzuki szekere

A Magyar Suzuki tavaly 112 475 autót gyártott és 111 047-et értékesített 5 kontinens 123 országába, az Esztergomban gyártott modellek közel 87 százalékát, 96 441 autót exportált a vállalat, és a legyártott autók 65 százaléka hibrid hajtású volt – mondta Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. operatív igazgatója a vállalat évértékelő sajtótájékoztatóján.

Magyarországon az összes forgalomba helyezett autó 11,55 százaléka Suzuki volt, ezzel a márka ötödik éve uralta a hazai újautó eladásokat. A tervek szerint idén 143 ezer autó készül majd az esztergomi gyárban.

A vállalat a hajómotor üzletágban erősítette pozícióját, 644 hajómotort regisztráltak Magyarországon, és 1893 hajómotort exportált a vállalat, 2005 óta összesen 6647 hajómotort értékesített a magyar és a külföldi piacokon. A motorkerékpár üzletág teljesítményéről a vállalat operatív igazgatója elmondta, hogy Magyarországon tavaly 479 motorkerékpárt helyeztek forgalomba, és Európában hatodik éve volt tavaly a legnagyobb piaci részesedésű disztribútor a Suzuki csoporton belül (2005 óta 34346 motorkerékpárt értékesített a magyar és a külpiacokon.

A Magyar Suzuki nettó árbevétele tavaly 1656,7 millió euró volt, ennek közel 86 százaléka, 1413,9 millió euró exportértékesítésből származott, 242,8 millió euró pedig belföldi értékesítésből.

Fotó: Magyar Suzuki Zrt.

A pótalkatrész- és kiegészítőtartozék-központ árbevétele 195,79 millió euró volt 2020-ban. A cég adózás előtti eredménye 20,3 millió euró volt (20 százaléka a tervezettnek), a mérlegfőösszeg 941,4 millió euró, a saját tőke értéke 737,35 millió euró volt. A vállalat tavaly sem fizetett osztalékot. Összesen 538 milliárd forintot (1,9 milliárd eurót) fordított a vállalat magyarországi beruházásaira 1991 és 2020 között, csak tavaly 38,1 millió eurót – ezt főként hibrid modellek gyártásához kötőtő beruházásokra fordította.

A járvány miatt 2020. március 23 és április 28 között állt a termelés, a kétműszakos gyártás csak július 13-án indult újra.

Tavaly átlagosan 12 százalékos béremelést hajtott végre a cég, és két havi bérnek megfelelő év végi bónuszt fizetett a dolgozóinak. A járvány elleni védekezés 362 millió forint többletköltséget jelentett a vállalatnak.

Idén eddig a csiphiány nem korlátozta az vállalat termelését, de előfordult olyan, hogy egy napon múlt, hogy beérkezik az alkatrész és tudnak gyártani, vagy sem – mondta Krisztián Róbert. A vállalat tevékenységét tehát nagyban befolyásolja a globális csiphiány, reményeik szerint nem kell majd leállnia a gyártásnak, de nem kizárt, hogy lesz termeléskiesés. Az operatív igazgató elmondása szerint még nem látják a csiphiány végét, az év elején még úgy gondolták, hogy a második negyedévben javul majd a helyzet, ehelyett romlott, és nem valószínű, hogy megoldódik a harmadik negyedévben. Hozzátette, tavaly szeptember óta stabil a kereslet, és idén legalább 20 százalékkal szeretnék felülmúlni a gyár tavalyi eredményeit.

csiphiány járvány újautó autó autógyártás Suzuki gyártás Magyar Suzuki Zrt.
Kapcsolódó cikkek