Áremelkedés és cégösszefonódás is történt a magyarországi optikai szektorban, és a múlt évihez képest számottevően, 15-20 százalékkal emelkedett az optikák forgalma és a látásvizsgálatok száma is – mondta a VG-nek Karvázy Attila, a Magyar Optikus Ipartestület (MOI) elnöke. Látásvizsgálatra kettő-hat hetes várólisták alakultak ki, gyermekszemészből pedig szakorvoshiány is van. A privát szférában persze hamarabb is kaphatnak időpontot a páciensek.

A forgalomnövekedés és a látásromlások mögött a járvány alatt bevezetett digitális oktatás és a home office-ban végzett munkamennyiség áll. Számottevően megnőtt ugyanis a számítástechnikai eszközök használata, emiatt rohamosan romlik a gyermekek látása. A vizsgálatok során jellemzően 0,25 és 1 dioptria közötti romlást mutatnak ki náluk. Azoknak a szemüvegeknek a forgalma, amelyek a felnőtteket segítik abban, hogy élesebben lássák a monitort, több mint 20, a kékfény-szűrővel ellátott lencséké pedig 20-30 százalékkal emelkedett.

Fotó: Varga György / MTI

Egyre jellemzőbbek a munkáltatók által támogatott szemüvegvásárlások is, és sokan egészségpénztári kártyával fizetnek. A SZÉP-kártyát egyelőre kizárólag a vizsgálatra lehet igénybe venni, de a MOI elnöke abban bízik, hogy az ősszel kiterjesztik a cafeteriaszolgáltatást a szemüvegvásárlásokra is.  

A nyár folyamán egy olyan, három céget érintő fúzió történt az optikai ágazatban, amely mindenképp hatással lesz a magyarországi optika piacra is – mondta Karvázy Attila. Az Essilor társaság először a Luxottica szemüvegkeret-gyártóval egyesült, majd 76,72 százalékos részesedést szerzett GrandVision-hálózatban. Magyarországon a GrandVision Hungary Kft. működtette az Ofotért és a Vision Express kiskereskedelmi láncot is. A globális fúzió Magyarországon mintegy 140 üzletet érint a MOI elnökének közlése szerint. A nyilvános adatokból az derül ki, hogy az Ofotért és a Vision Express-hálózat szolgáltatójának, a GrandVision Kft.-nek az árbevétele tavaly 25,5 milliárd forintról 22,5 milliárdra, az adózott eredménye pedig 6,9 milliárdról 5,3 milliárdra esett. 

„A koronavírus-járvány után az ipar visszatér a növekedéshez, ez tökéletes alkalom a kiskereskedelmi hálózatunk bővítésére is, hogy hatékonyabban tudjunk kapcsolatba lépni a fogyasztókkal, és ezáltal növeljük az egész iparág láthatóságát és minőségét” – olvasható az EssilorLuxottica vezérigazgatójának, Francesco Millerinek a közleményében. 

A vásárlók a hazai üzletekben jellemzően 10-15 százalékos áremelkedést tapasztalnak, drágult a szemüvegkeret és a lencse is, Karvázy Attila magyarázata szerint főleg a forint és az euró közötti árfolyamváltozás miatt. A kontaktlencse ára ennél nagyobb mértékben, mintegy 20 százalékkal nőtt, ezt a munkaerőhiány miatt kialakult béremelkedés okozta. A szakember megemlítette, hogy az egészségügyi szolgálati jogviszony szerinti orvosi bérek növekedése hatott a privát optikákban dolgozó szemész szakorvosok bérére is. A hazai látszerészetekben is korrigálni kellett a fizetéseket, a jól képzett, tapasztalt optikusokból és az optometristákból is hiány alakult ki.

A szemüvegárakat firtató kérdésre Karvázy Attila azt mondta, az egyfókuszú szemüvegek 15–30 ezer , a munkaszemüvegek 25–100 ezer, a többfókuszúak pedig 80–400 ezer forintba kerülnek. Az optikák ugyanakkor az iskolakezdés miatt 20–40 százalékos lencseárkedvezményekkel csábítják a vásárlókat, és további kedvezményekre lehet számítani a karácsonyi időszakig.