A hónap derekán több tucat szállítóhajó volt kénytelen várakozni a kikötőbe jutásra Amerika nyugati partjainál. A 65 konténerhajó új rekordnak számít, soha nem volt még ekkora torlódás – mutatott rá az ügyfeleinek küldött tájékoztatójában az Ekol Kft., annak kapcsán, hogy globális szinten egyre nagyobb mértéket ölt a Covid miatt kialakult előnytelen helyzet az ellátási láncokban. 

Az említett hajók a kaliforniai Los Angeles és Long Beach kikötői előtt rekedtek, éppen e kikötőkben kezelik az országba érkező teherkonténerek 40 százalékát. 

A napokban még több ezer konténer várt kipakolásra. A kedvezőtlen helyzet a beszállítói láncok zavarához és az amerikai gazdaság újbóli megnyitásával megugró importkereslethez kapcsolódik. A kis- és nagykereskedők igyekeztek még az ünnepi szezon előtt feltölteni megcsappant raktárkészleteiket, ám ezzel a már amúgy is nehézségekkel küzdő globális szállítási rendszer nehezen tud lépést tartani – magyarázza a logisztikai szolgáltató.

Fotó: Shutterstock

Csak a Los Angeles-i kikötőben az idén eddig 30 százalékkal több rakományt kezeltek, mint 2020-ban egész évben. 

A jelenség azonban globális, a Covid miatti fogyasztói kereslet hirtelen csökkenése, majd az azt követő robbanásszerű kiugrása miatt, ráadásul már a járvány előtt érezhető volt a feszültség. A járvány hatására 2020 első felében a legtöbb áru iránt mélyrepülésbe kezdett kereslet, emiatt a gazdaságok világszerte leálltak, vagy csak minimális szinten működtek. 2020 nyarától a fogyasztók új megrendelésekkel árasztották el az online kiskereskedőket, ezzel a globális gazdasági gépezet is lendületbe jött. Ám pár hónap múlva nyilvánvalóvá vált, hogy a rendszer újraindítása meglehetősen nehézkes. 

Súlyos konténerhiány alakult ki, emellett bizonyos útvonalakon a szállítási díjak is az egekbe szöktek. 

Bár a helyzet nyáron normalizálódni látszott, az ünnepi szezon közeledtével a kereslet egyre magasabbra emelkedik. Az Ekol szerint az ünnepi időszak végével valamelyest csökkennek vagy akár teljesen meg is szűnnek a jelenlegi torlódások, lassulások és a magas fuvardíjak, és a jövő év elején a globális ellátási lánc megborult egyensúlya is visszaáll.