A társadalom egészét a technológia és a digitalizáció mögé kell állítani, ha a felét, a nőket elveszíti, elmarad az áttörés 

– emelte ki Orbán Anita, a Vodafone Magyarország Vállalati Kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese az Internet Hungary-n. A távközlési vállalat idén önálló szekciót szentelt a nők és a technológia kapcsolatának Women in Technology Hungary címen, a vállalat célja ugyanis az, hogy 

2030-ig a vezetők 40 százaléka nő legyen a cégnél. 

Filozófiája szerint ugyanis csak akkor lehet jól működő társadalmat (és céget) építeni, ha mindenki egyenlő esélyekkel indul. Ennek elősegítésére idén tavasszal egyesületet hozott létre a vállalat a Lenovóval és a BookR Kids-cel, és az egyik céljuk, hogy láthatóvá tegyék az IT szektorban dolgozó nők eredményeit és sikereit, illetve minél fiatalabb korban megmutassák a lányoknak a technológia világában rejlő lehetőségeket. Az esélyegyenlőségnek azonban egy másik oldalán is igyekszik építkezni a vállalat, 

többhetes fizetett apasági szabadságot vezetett be a munkavállalói számára. 

Fotó: Shutterstock

Vidus Gabriella, az RTL Klub Magyarország vezérigazgatója előadásában azt emelte ki, hogy 

ma már minden médiacég technológiai vállalat is, és könnyen lehet techcég médiacég is, erre jó példa a Google és a Facebook. 

Mindegy azonban, hogy melyik irányból indul a vállalat, ugyanott találkoznak, ugyanis a fogyasztók szabadidejéért versenyeznek. A médiacégek szemlélete is változott abban, hogy már nem várják, hogy a néző megtalálja a taralmat, hanem olyan tartalmat próbál kínálni a különböző platformokon, amelyeket az adott platform látogatóit megtalálja. A szakember elmondása szerint nemzetközi kutatások sora bizonyította már, hogy minél sokszínűbb egy cég, és minél nagyobb alkalmazkodóképességgel rendelkezik, annál versenyképesebb. Az alkalmazkodóképesség pedig társadalmi jelenségnek kell lennie, és nemcsak a nők sajátja. Ugyanakkor a sokszínűséghez hozzátartozik, hogy a tehetség, a tudás és a teljesítmény legyen a mérvadó a vezetők kinevezésénél. 

Magyarországon a startuppereknek csak a 15 százaléka nő, de még ennél is kisebb a technológiai szektorban dolgozó női felsővezetők aránya, csupán 9 százalék. 

A high-tech startupereknek pedig csak az 5-6 százaléka nő – mondta Somosi Ágnes egyetemi adjunktus, üzleti tanácsadó. Mindez amellett, hogy kutatások bizonyították, hogy női vezetők mellett alacsonyabb a vállalatnál a korrupció, és magasabb a pénzügyi eredmény. A szakember elmondása szerint a nők által alapított startupok feleannyi befektetést kapnak, de kétszer annyi bevételt érnek el, mint a férfi vezetővel rendelkező startupok.

Fontos, hogy minél hamarabb találkozzanak a nők a technológiával, és ki is próbálhassák a programozást, csak így lehet javítani a nők arányát az IT területén. 

A Skool társalapítója, Guzsaly Péter a rendezvény kerekasztal-beszélgetésén elmondta, 2014-es indulásuk óta csaknem hatezer, tíz év körüli lány vett részt az iskola játékos programozóképzésén. A tapasztalatok szerint a lányok kevésbé érzik magukat kompetensnek informatika témában, mint a fiúk, holott a képességeik megegyeznek. Közben azt is látni kell, hogy a felső tagozatosok már egy olyan munkaerőpiacra fognak kilépni, ahol a programozás olyan, mint az 1990-es években az angol nyelvtudás volt. Éppen ezért, ha a gyerekek nem ismerkednek meg a technológiával, és a programozással, akkor hátránnyal indulhatnak. 

Kopasz Anikó Lego Education Magyarországi ügyvezető igazgatója azt emelte ki, hogy 

az algoritmikus gondolkodás elsajátítása és gyakorlása az egyik legfontosabb, amelyet három úton lehet a legjobban fejleszteni: matematikával, sakkal és programozással. 

Ennek fejlesztése pedig azt teszi lehetővé, hogy a gyerekek megtanulják a komplex problémák elemi lépésekre bontását. A beszélgetés részvevői szerint az hozna áttörést abban, hogy több lány válassza az IT területet, ha láthatóvá tennék a sikeres és vonzó IT-s női karriereket, és dolgozna a társadalom azon, hogy megszűnjön az IT munkakörök és munkavállalók körüli sztereotípiák.

A Huawei szerint a 21. század egyik legfontosabb kihívása, hogy áthidalja a nemek közötti digitális szakadékot, hogy az ne a leszakadás újabb forrása legyen. A vállalat ezért kiemelten fontosnak tartja a jó női példák, minták népszerűsítését, a képzések és oktatás támogatását – mondta Gecse Mariann.

A Huawei Technologies magyarországi és nyugat-balkáni kormányzati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója hozzátette, a vállalat ezért támogatja a Woman for Tech – Tech for Women szekciót az Internet Hungary-n és ezért csatlakozik a Women for Technology Hungary Egyesülethez is. A Huawei magyar leányvállalatának a nők infókommunikációs szektorban való nagyobb szerepvállalásának támogatása nem előzmény nélküli a cég életében. A vállalat globálisan számos olyan projektet támogat, amely kifejezetten a nők szerepét igyekszik megerősíteni az IKT szektorban. Ilyen többek között a 2020. decemberében indult „TECH4HER” ösztöndíj-, vagy Huawei Women Developers (HWD) globális program, amelyet a női fejlesztők támogatására indítottak.

A vállalat Magyarországon rendkívül népszerű, SEEDs infokommunikációs tehetséggondozó programjaiban való részvételnél a pályázás során a lány mérnökhallgatók elsőbbséget élveznek a velük hasonló elbírálást kapott fiúkkal szemben.

Ennek köszönhetően tavaly és idén, a SEEDs-ben a női résztvevők aránya elérte a 30 százalékot. Továbbá a cég képviselői fórumokon és iskolákban is felszólalnak, hogy bátorítsák és nyitottá tegyék a lányokat a mérnök és a természettudományos területek felé.

A mostani Internet Hungary Women for Tech – Tech for Women szekcióban pedig az IKT területén sikeres női doktoranduszok, menedzserek és startupperek megszólaltatását támogatják.