A hibajegy- és a tervkezelő szoftver bizonyult eddig a legsikeresebb terméknek az építőipari digitalizáció elterjesztésében Magyarországon úttörő szerepet betöltő magyar cég, a BauApp Kft. szolgáltatásai közül. Mint azt a szoftverfejlesztő társaság kereskedelmi igazgatója, Tamás Tibor a VG-nek elmondta, nyilvánvalóvá vált, hogy csakis alulról építkezve, tömegtermékekkel lehet digitalizációs robbanást előidézni az ágazatban. 

Ezt a célt szolgálják azok a megoldások, amelyekkel azonnali látványos eredmény rhető el, hiszen ezek révén idő és pénz takarítható meg.

A folyamatok átláthatóvá és nyomon követhetővé válásával megszűnik a pazarlás mind a munkaerő, mind az anyag- és géphasználat terén. Ráadásul a saját tapasztalatok, az első körös sikerek hatására az egyszerű megoldásokkal kapcsolatba került felhasználók további szolgáltatásokra is vevők lesznek.

Fotó: Vémi Zoltán / VG

Azzal, hogy a korábbi, előre fizetős éves szerződések helyett a társaság idén átállt a havi díjas szolgáltatásokra, megtöbbszörözte korábbi rendelésállományát, és új lendületet kapott a bővítéshez. A hibajegykezelő mellé be tudott épülni a tervkezelő szoftver, ezzel „felnőtté vált” a termék, és újabban már olyan markáns partnerekkel tudtak leszerződni, mint a Beruházási Ügynökség vagy a legnagyobb generálkivitelező cégek. Ma már nehezen találni olyan meghatározó építőipari kivitelezőt a szakági kivitelezőktől a magasépítésen át immár a vasúttechnikáig, amelyikkel nincs szerződése a BauAppnak. A társaságot két körben már csaknem egymilliárd forintnyi kockázatitőke-befektetésre találta érdemesnek egy magyar pénzügyi alap, a külső forrásból finanszírozott termékfejlesztések pedig új távlatokat nyitottak. A cég 2021 végére eléri a 300 millió forintos megújuló éves szerződésállományt.

Idén a cég belekezdett az intelligens szállítólevél- és anyagraktármodul kidolgozásába, és piacra is vitte. A szolgáltatásra azonnal vevő lett ötven építőanyag-gyártó és tíz kereskedőhálózat. 

Az adatbázis kiépítéséhez szükséges munka hatalmas, a dtls, azaz a digitális tereplogisztikai standard kiépítéséhez több millió tételt kell egységes nyilvántartásba rendezni.

Csak falazó- és szigetelőanyagokból 30-50 ezres a tételsor, a villamos és gépész árucikkeké pedig több százezres. A feladat elvégzése azonban korszakos eredménnyel kecsegtet. Új partnerre talált a BauApp a vasútépítés területén, ahol jó ideje égető probléma az eszköz- és anyaggazdálkodás. A korszerű vasúti erős- és gyengeáramú jelzőrendszereket építő partnercég számára a QR-kódos szállítólevél bevezetése tetemes megtakarítást, a BauAppnak pedig új piaci perspektívát eredményezett. 

Az egységes alapokon nyugvó adatbázis  betöltése már zajlik, de további gigászi aprómunka lesz a megtisztítása, az átfedések és az azonos anyagok kiszűrése. Az anyaggazdálkodás digitalizálása előtt az építkezéseken hagyományosan semmilyen információjuk sincs a cégeknek a helyszínen azonnal elérhető anyagokról. 

A raktárszoftver mobiltelefonon elérhetővé teszi a raktárkészletet, és a QR-kód leolvasásával pillanatokra rövidíti az anyagátvétel és -kiadás folyamatát.

Nemzetközi kutatások szerint e folyamatok egyszerűsítése egy ember heti hét-nyolc órányi munkaidejének megtakarítását eredményezi. Nem mellesleg az építőanyagok és az építési termékek eltűnéséből származó veszteségektől is mentesíti a cégeket.

A BauApp a kelet-közép-európai piacra készül, itt szeretne tovább terjeszkedni – jelezte Tamás Tibor. A régiós potenciált támasztja alá, hogy a 2020 elején megnyitott lengyelországi divízió máris elnyerte a legnívósabb varsói ingatlankonferencia, a Property Forum PropTech nagydíját szeptemberben.