A nap végére 12 új járművel gazdagodik a Szeged és Hódmezővásárhely közötti kötöttpályás közlekedés – közölte a  Facebookon közvetített tájékoztatóján Lázár János, a beruházás kormánybiztosa. Felidézte, hogy a 80 milliárd forintos vasútvillamos-projekt uniós és hazai állami forrásból valósult meg, a hódmezővásárhelyieknek és a szegedieknek egyetlen forintjába sem került. A pénzből megújult a szegedi villamospálya, korszerűsítették a két város közötti vasúti pályát, és Hódmezővásárhelyen építettek egy új, három és fél kilométeres szakaszt. Az említett 12 járművet a Stadler gyártotta, a pálya kivitelezői a Swietelsky és a Strabag cégek voltak.

Fotó: FOLDI D. ATTILA / VG

A beüzemelés 2021. november 29-én reggel 3 óra 31-kor kezdődik. Ekkor indul a vasútvillamos – amelyet más források szerint a helyiek vasvillának hívnak – Hódmezővásárhelyről, majd 4 óra 38 perckor Szegedről vissza. A járművek már teljesítettek 40 ezer óra balesetmentes és biztonságos közlekedést, de a december 31-re remélt használatbavételi engedélyükhöz 50 ezer órára van szükségük. A bejáratás első heteiben óránként közlekednek, majd január közepétől március 15-ig csúcsidőben 20 percenként, azon kívül félóránként. Lázár János magyarázata szerint azért nem indul meg vele március 15-e előtt a tömegközlekedés, mert szükség van a teszt második szakaszának műszaki és menetrendi tapasztalataira.

A végsőnek szánt menetrendet 2022. március 15-re kívánják meghatározni. A tervek szerint ekkortól csúcsidőben 10 percenként, azon kívül félóránként jár a vasvilla. A járművel április 15-ig ingyen lehet majd utazni. Erre vonatkozó kérését Lázár János már eljuttatta a kormányhoz és Orbán Viktor miniszterelnökhöz. Ezt követően a teljes vonalra szóló jegy ára a mostani kalkulációk szerint 465 forintba kerül, ez máris jóval olcsóbb a Volán és a MÁV jegyénél. A diákok 90 százalékos kedvezménnyel, a nyugdíjasok ingyen utazhatnak majd a járművel. A Hódmezővásárhelyen belüli teljes árú jegy 250 forintba kerül.

Lesz kombinált bérlet is, amellyel igénybe vehető a két város, valamint Algyő tömegközlekedése. Árát 20 ezer forint alatt tartanák (15–20 ezer forintra várható), míg a jelenlegi, érintett Volán-bérlet ára 23–25 ezer forint. A jegy és az összvonalas bérlet árára vonatkozó javaslatát a kormány már elküldte Botka László szegedi polgármesternek. „Biztosan állíthatom, hogy a két város központja között ez lesz a leggyorsabb és legolcsóbb közlekedés” – jelentette ki a kormánybiztos. A MÁV emellett dolgozik egy olyan megyei konstrukción, amelyet elsőként Csongrád megyében vezetne be, és amely 15 ezer forintnál olcsóbb bérlettel tenné lehetővé a Szeged és Hódmezővásárhely közötti kötöttpályás és Volán buszos közlekedést.

A vasútvillamos teljes menetideje a két belváros között az első időszakban körülbelül 40 perc lesz, január közepétől, a beüzemelés második szakaszában 35-30, míg március 15-től csak 35 perc. Nyilván más ugyanis a menetidő üres járművekkel, mint fel- és leszállókkal.