Összehasonlították harminc európai ország autóállományát. A Confused.com felmérésében az adatfelvétel kizárólag személygépkocsikra vonatkozik, az EU-s országok közül csak Bulgária és Szlovákia maradt ki a felmérésből, míg az EU-n kívülről az Egyesült Királyság, Svájc, Észak-Macedónia, Norvégia és Törökország került be. Az országokat két mutató alapján hasonlították össze, az egyik az új autók – pontosabban a két évnél fiatalabbak – aránya az összes személygépkocsihoz képest az országban, a másik pedig az ezer főre jutó újautó-regisztráció – írja az Autopro.hu.
Magyarország a mezőny végén
Míg Litvánia az ezer főre jutó forgalomba helyezések listáján a harmadik két miniállam – Luxemburg és Liechtenstein – mögött, addig az új autók aránya mindössze 1,93 százalék az összállományhoz képest – ennél rosszabb mutatója egyetlen országnak sincs. Magyarországon ezer főre közel 19 (18,87) forgalomba helyezés jut, ezzel 25. a listán.
A két évnél fiatalabb autók részaránya mindösszesen 5,29 százalék, ezzel a már említett Litvánia mellett Romániát, Lettországot, Lengyelországot, Ciprust és Észak-Macedóniát tudjuk megelőzni – azaz itt egyetlen helyezéssel előrébb vagyunk.
Északon jobb a helyzet
Lengyelországot és a Baltikumot leszámítva egyértelműen az északi országokban fiatalabb a járműpark. Luxemburgban 24,5, Dániában 22,8, Belgiumban 22,7, Írországban pedig 22,5 százalék a két évnél fiatalabb személygépkocsik aránya a teljes piachoz képest. Elöl van az összevetésben Ausztria, Svédország, Hollandia, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Liechtenstein, Franciaország és Svájc, valamint némi meglepetésre Csehországban is, ahol tíz százalék fölötti az új autók aránya.
Az ezer főre jutó újautó-regisztráció aránya természetesen korrelál a népességgel, nem véletlenül áll a lista élén két miniállam, utánuk pedig Litvánia.
Ugyanakkor éppen ezért fájó lehet Magyarország gyenge eredménye, hiszen számos nagyobb ország előz meg minket a listán. Ebben az összevetésben Románia az utolsó, rajtuk kívül Törökországban van még tíz alatt (7,8) az ezer főre jutó forgalomba helyezések száma. A két sereghajtón kívül ezen a téren még Észak-Macedóniát, Lettországot és Észtországot előzzük meg.