Összehasonlították harminc európai ország autóállományát. A Confused.com felmérésében az adatfelvétel kizárólag személygépkocsikra vonatkozik, az EU-s országok közül csak Bulgária és Szlovákia maradt ki a felmérésből, míg az EU-n kívülről az Egyesült Királyság, Svájc, Észak-Macedónia, Norvégia és Törökország került be. Az országokat két mutató alapján hasonlították össze, az egyik az új autók – pontosabban a két évnél fiatalabbak – aránya az összes személygépkocsihoz képest az országban, a másik pedig az ezer főre jutó újautó-regisztráció – írja az Autopro.hu.

26 April 2022, Saxony, Zwickau: An employee wires up a VW ID.4 at Volkswagen's plant in Zwickau. In addition to VW vehicles, vehicles from the Group's Audi and Seat brands also come off the production line at the plant. The vehicles are based on the Modular Electric Toolkit. Volkswagen has converted the site, which employs around 9,000 people, into a purely electric vehicle factory at a cost of 1.2 billion euros and has now completed the transformation to an e-site. Photo: Jan Woitas/dpa (Photo by JAN WOITAS / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Jan Woitas / dpa Picture-Alliance via AFP

Magyarország a mezőny végén

Míg Litvánia az ezer főre jutó forgalomba helyezések listáján a harmadik két miniállam – Luxemburg és Liechtenstein – mögött, addig az új autók aránya mindössze 1,93 százalék az összállományhoz képest – ennél rosszabb mutatója egyetlen országnak sincs. Magyarországon ezer főre közel 19 (18,87) forgalomba helyezés jut, ezzel 25. a listán. 

A két évnél fiatalabb autók részaránya mindösszesen 5,29 százalék, ezzel a már említett Litvánia mellett Romániát, Lettországot, Lengyelországot, Ciprust és Észak-Macedóniát tudjuk megelőzni – azaz itt egyetlen helyezéssel előrébb vagyunk.

Északon jobb a helyzet

Lengyelországot és a Baltikumot leszámítva egyértelműen az északi országokban fiatalabb a járműpark. Luxemburgban 24,5, Dániában 22,8, Belgiumban 22,7, Írországban pedig 22,5 százalék a két évnél fiatalabb személygépkocsik aránya a teljes piachoz képest. Elöl van az összevetésben Ausztria, Svédország, Hollandia, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Liechtenstein, Franciaország és Svájc, valamint némi meglepetésre Csehországban is, ahol tíz százalék fölötti az új autók aránya. 

Az ezer főre jutó újautó-regisztráció aránya természetesen korrelál a népességgel, nem véletlenül áll a lista élén két miniállam, utánuk pedig Litvánia.

Ugyanakkor éppen ezért fájó lehet Magyarország gyenge eredménye, hiszen számos nagyobb ország előz meg minket a listán. Ebben az összevetésben Románia az utolsó, rajtuk kívül Törökországban van még tíz alatt (7,8) az ezer főre jutó forgalomba helyezések száma. A két sereghajtón kívül ezen a téren még Észak-Macedóniát, Lettországot és Észtországot előzzük meg.