Az elmúlt években mind az egyének, mind a vállalatok szintjén egyre nagyobb szerepet kapott a környezetbarát, tudatos viselkedés. A vásárlók, fogyasztók számára egyre fontosabb, hogy környezeti szempontból milyen termékeket vásárolnak: azaz például azok milyen messziről érkeztek az adott boltba, azok mennyire természetesek, illetve mennyi adalékanyagot tartalmaznak, vagy, hogy a termékek csomagolása mennyire környezetszennyező. Ezzel együtt a vállalkozásoknak – saját környezettudatosságuk mellett – választ kell adniuk e fogyasztói igényekre, hogy versenyképességüket fenntarthassák, javíthassák. Ennek fényében a vállalkozások igyekeznek megtalálni a saját működésükhöz könnyen illeszthető, környezetkímélő megoldásokat.
A Századvég szakmai támogatásának célja a nagykereskedelmi ágazatban a fenntartható gazdálkodás, a környezetvédelem és a környezettudatosság megerősítése volt. Ennek jegyében készült el előbb egy ágazati elemző tanulmány, melyben olyan környezetkímélő intézkedéseket azonosítottunk, amik a jövőben könnyen bevezethetőek a nagykereskedelmi szektor minél több vállalatánál, segítve a szektor fenntartható működését. A tanulmány elkészítését követően elindítottunk egy pilot projektet annak érdekében, hogy első kézből megvizsgálhassuk, hogyan ültethetőek át a tanulmány eredményei és javaslatai a kiválasztott vállalat környezetébe.
A pilot projektben résztvevő partner vállalkozás a sárospataki Kispatak 2000 Kft. volt, mely 1990-es alapítása óta középvállalkozássá nőtte ki magát és jelenleg mintegy 200 főt foglalkoztat.
A kezdeti egyeztetések során bebizonyosodott, hogy a partner korábban már több vállalati környezettudatosságot erősítő intézkedést vezetett be, például a világítási rendszerének modernizálásával, saját napelem-rendszer kiépítésével és szelektív hulladékgyűjtés bevezetésével.
Ennek eredményeként úgy láttuk, hogy a feltáró munka során körvonalazott lehetséges tevékenységek közül a legtöbb már nem releváns a partner esetében: azokat számos esetben meghaladták működésük során, korábbi fejlesztéseikkel. Ennek megfelelően – egy külső energetikai szakértő, a Wattmanager Kft. bevonásával – a partnerrel együttműködésben olyan, a vállalatra szabott javaslatokat fogalmaztunk meg, melyek amellett, hogy az eredeti javaslatokon túlmutatnak, a vállalat által már korábban bevezetett lépésekre és az azokkal elért eredményekre építenek, azokat továbbfejlesztik.
Fotó: Shutterstock
Három példa az azonosított javaslatokra:
A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. szakmai támogatást nyújtott az ÁFEOSZ-COOP szövetséget a GINOP-5.3.5-18-2020-00169-es azonosító számú „A nagykereskedelmi szektor környezettudatosságának felmérése és növelése a konvergencia régiókban projekt”- jének megvalósításához. A Századvég munkájának része volt egy pilot vizsgálat elvégzése, ahol a megalapozó vizsgálatok során feltárt lehetőségeket, illetve intézkedési terveket – melyek a környezettudatosság mellett a vállalkozások gazdaságosabb működéséhez is hozzájárulnak – valódi környezetben is kipróbáltuk.
A projekt során a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. által elkészített ágazati elemző tanulmány a projekt honlapján a www.zoldkereskedelem.hu oldalon a „Kutatás, tanulmányok” menüpont alatt, vagy közvetlenül a https://zoldkereskedelem.hu/tanulmany.html linken található meg. A pilot projekt során felmerült további javaslatainkat, valamint az együttműködés részletes folyamatát bemutató pilot tanulmány teljes terjedelmében szintén elérhető és letölthető a www.zoldkereskedelem.hu oldalon, a „Programok” menüpont „Pilot” aloldalán, vagy a https://zoldkereskedelem.hu/pilot.html linkre kattintva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.