A globális reklámköltések összértéke idén várhatóan meghaladja a 738 milliárd dollárt, ami 8,7 százalékos növekedés lenne az előző évi 679 milliárd dollárral szemben – derült ki a Dentsu International által közzétett legfrissebb, a világ csaknem 60 országára kiterjedő előrejelzéséből. A dokumentum már számol néhány olyan, az év elején még kevésbé meghatározó tényezővel, mint az ukrajnai háború miatt megnövekedett geopolitikai feszültség vagy az inflációs nyomásnak a háztartási költéseket is erősen befolyásoló erősödése.

Az idei évben ráadásul a hatalmas reklámköltéseket generáló labdarúgó-világbajnokság szokatlan módon időben egybeesik a karácsony előtti kiskereskedelmi főszezonnal

– mutat rá Turóczi András, a Dentsu Media Hungary vezetője. Hozzátette, a számos újabb bizonytalansági tényező ellenére az év elején közzétett 9,1 százalékos globális növekedési előrejelzésüket mindössze 0,4 százalékponttal kellett csökkenteni, vagyis továbbra is erőteljes reklámpiaci növekedésre számítanak idén. A hazai reklámpiac kilátásai az idei évre ennél árnyalatnyival borúsabbak a második fél év várható gazdasági folyamatai miatt.

A reklámköltések több mint négyötödét 2022-ben is a digitális és a televíziós reklámokra költik majd a hirdetők a vizsgált piacokon. 

A növekedés motorja egyértelműen a digitális reklámok szegmense, ahol az előrejelzés 14,2 százalékos emelkedéssel számol, ezzel a digitális hirdetésekre fordított 409,9 milliárd dollár teszi majd ki a teljes reklámpiac 55,5 százalékát (tavaly ez az arány még 52,8 százalék volt).

Nightlife in Tokyo (Photo by Alexander Stuhler / mauritius images / mauritius images via AFP)
Fotó: Alexander Stuhler / AFP

A televíziós piacon 3,6 százalékkal, 192,8 milliárd dollárra nőhetnek idén a reklámköltések, ami elsősorban a kiemelt sporteseménnyel is megtámogatott negyedik negyedév megemelkedő költéseinek lesz köszönhető. A közösségi létet korlátozó intézkedések eltörlése nyomán idén mind a köztéri hirdetésekbe (11,5 százalék), mind a mozihirdetésekbe (19,6 százalék) jóval több pénz áramlik, mint tavaly, és az irodai működés vártnál gyorsabb mértékű visszatérésével a rádióhirdetések területén is év közben 5 százalékra kellett korrigálni az év elején várt 2 százalékos növekedési mértéket. 

A napilapok és magazinok reklámpiacán elkerülhetetlenül folytatódik a lejtmenet.

Iparági bontásban valamennyi területen növekszik a reklámköltés az idén, a legnagyobb mértékben a technológiai (11,3 százalék) és a kiskereskedelmi (11 százalék) szektor reklámkiadásai. Az előbbi oka a hibrid munkavégzés és a digitális eszközök további térnyerése, míg a kiskereskedelem esetében az e-kereskedelem tetemes növekedése, új piaci szereplők belépése és feltörekvő kereskedési platformok bevezetése mozgatja a reklámpiacot.

Távolabbi kilátások

A következő évekre vonatkozó globális kilátások összességében szintén kedvezők: a Dentsu előrejelzése 2023-ra 5,4 százalékos, 2024-re 5,1 százalékos növekedési ütemet vár a reklámpiacon – ez nagyjából a pandémia előtti években tapasztalt mértékkel egyezik meg. A digitális média egyre inkább domináns szegmense lesz a reklámpiacnak, költési részaránya 2024-re már a 60 százalékos szintet közelíti majd.