Akár több mint egymilliárd forintot is bukhat a főváros azon, hogy egy éven át parkoltatta 48 új trolibusz beszerzését. A Solaris-Škoda Trollino modelljeit eredetileg 2020. november 30-ig rendelhette volna meg a városvezetés, ám ehelyett egyéves haladékot kért a gyártótól. 

Budapest, 2021. október 22. – Korszerű trolibuszokkal gazdagodhat a fővárosi járműpark annak köszönhetően, hogy a Budapesti Közlekedési Központ élne az opciós lehívási lehetőségével, és a Solaris–Škoda gyártóval kötött szerződése alapján megrendelné a fennmaradó negyvennyolc járművet. Az új csuklós és szóló trolik a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásaikkal növelhetik a Budapesten utazók komfortérzetét.
Fotó: BKK

A Solaris-Škoda lengyel gyökerű, de mára a spanyol CAF érdekeltségébe tartozik. A társaság belement a hosszabbításba, így végül a fővárosi közgyűlés csak 2021. október legvégén döntött arról, hogy 2023 végéig megvásárolja a 48 új, alacsony padlós, önjáró képességgel is rendelkező trolibuszt.

Így drágul a fővárosi trolibuszbeszerzés

Csakhogy a kapcsolódó határozat még 360,9 forintos euróárfolyammal számolt, ezzel a teljes bekerülést, vagyis a 26,679 millió eurót 9,628 milliárd forintra tervezte a városháza. Ugyan a dokumentumban megjegyezték, hogy a forrásigény „az euró-forint árfolyam folyamatos változása miatt a projekt megvalósítása során módosulhat”, mindenesetre tény, hogy az árfolyam az orosz–ukrán háború kitörése óta tartósan a 390–400 forintos szinten mozog. A 30-40 forintos különbség miatt a teljes bekerülés 400 forintos euróval számolva már a 10,6 milliárdot is bőven meghaladja. 

Vagyis az egyéves totojázás alatt egymilliárd forinttal drágult meg a projekt.

A pontos összeg egyelőre nem ismert. A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) arról tájékoztatta a VG-t, hogy a kifizetések a járművek átvételét követően, a számlák beérkezése után válnak esedékessé. Az első járművet tervezetten 2022 novemberében adják át, ezt követően havonta öt darab jármű érkezése várható, jövő őszre fejeződhet be a teljes flotta leszállítása. Mindez tehát egy évvel korábban is megtörténhetett volna, ha a főváros nem tolja el a megrendelést. Csak emlékeztetőül: tavaly novemberben 365–370 forint körül mozgott az euró, ez az árfolyam pedig kilengésekkel ugyan, de egészen az idén áprilisig kitartott. Addigra pedig a fenti ütemezés szerint már majdnem 30 trolit átvehetett volna Budapest. 

Még így is olcsón érkeznek az új trolik Budapestre

A konkrét megrendelést egyébként tavaly november 12-én adta le a BKK. Ennek értelmében 12 darab szóló és 36 darab csuklós Trollino állhat forgalomba Budapesten. A szóló járművek egységára 480,72 ezer euró, a csuklós járműveké 580,87 ezer euró. A forintosított egységár az aktuális euró-forint árfolyamtól függ.

Budapest, 2021. október 22. – Korszerű trolibuszokkal gazdagodhat a fővárosi járműpark annak köszönhetően, hogy a Budapesti Közlekedési Központ élne az opciós lehívási lehetőségével, és a Solaris–Škoda gyártóval kötött szerződése alapján megrendelné a fennmaradó negyvennyolc járművet. Az új csuklós és szóló trolik a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásaikkal növelhetik a Budapesten utazók komfortérzetét.
Fotó: BKK

Azt is fontos hangsúlyozni, hogy a mai piaci árak a Solaris-Škodával kötött szerződésesben – ezt még a Tarlós István-féle városvezetés, illetve a Vitézy Dávid vezette BKK ütötte nyélbe 2014-ben – foglalt alapárhoz képest legalább 50 százalékkal magasabbak, 

vagyis a főváros mindenképpen jól járt azzal, hogy ha jókora időveszteséggel is, de végül megrendelte a trolikat. 

Mivel a lehívási határidő 2021. november 30-ig volt érvényben, további járművek megrendelésére ezen az árszinten már nincs lehetőség.

Ezeken az útvonalakon járhatnak az új trolik

Ha minden olajozottan halad, a járművek a hivatalos átvétel után néhány nappal már utasforgalomban járhatnak. Az új trolik a teljes budapesti trolibuszhálózaton közlekednek majd. Ez különösen jó hír az utazóközönségnek, hiszen a jelenlegi trolibusz-járműállományból mintegy 30 darab magas padlós csuklós, amelyekkel naponta szolgáltat a fővárosi tömegközlekedés. A már idézett fővárosi határozatban konkrét útvonalak is szerepeltek, ahol feltűnhetnek majd az új járművek:

  • a 9-es busz pesti szakaszának kiváltása a 72-73-as trolibusz útvonalának meghosszabbításával a Liget térig,
  • a 83-as trolibusz útvonalának Népligetig történő hosszabbítása a Diószeghy Sámuel utca–Elnök utca útvonalon,
  • a 73-as trolibusz útvonalának északi meghosszabbítása a Podmaniczky utcától a Csáktornya parkig,
  • a 82-es trolibusz útvonalának meghosszabbítása a Mexikói útig.

Szintén a troliflotta kedvezőtlen állapotát mutatja, hogy a teljes trolipark közel fele érte el vagy haladta meg a tervezett élettartamnak számító húszéves életkort. A vérfrissítés tehát abszolút időszerű, azért viszont kár, hogy 

az erre az ügyre is rátelepedő (totálisan felesleges) politikai csatározás súlyos pénzeket éget el az adófizetői kasszából. 

Különösen akkor, amikor a városháza rendre olyan mértékű finanszírozási nehézségekről számol be, amelyek már a mindennapi működését is veszélyeztetik.