A FruitVeb Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács jogértelmezést közölt arról, hogyan érvényesülhet a hatósági üzemanyagár a nem természetes személy által üzemeltetett, 7,5 tonnát meg nem haladó erőgépek esetében. Erre pedig a szervezet szerint azért volt szükség, mert a mezőgazdasági termelőkben kétségek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy hatósági áron juthatnak-e hozzá az üzemanyaghoz a gazdaság által üzemeltetett, 7,5 tonnát meg nem haladó erőgépükkel, illetve elutasíthatja-e a benzinkút a hatósági ár alkalmazását.

A FruitVeB által idézett, a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény 41. paragrafusának első bekezdése azt mondja ki, hogy 2022. február 15. napjáig hatósági áras termék
a) az MSZ-EN 228 jelű szabványban meghatározott ESZ-95-ös minőségi fokozatú motorbenzin, amely nem teljesíti az ESZ-98-as fokozat minőségi követelményi szintjét,
b) az MSZ-EN 590 jelű szabványban meghatározott 2710 20 11 KN-kódú dízelgázolaj,
amelyeknek – biokomponensekkel és szabvány szerinti adalékokkal együttesen értelmezett – legmagasabb kiskereskedelmi bruttó ára 480 forint literenként.
Ezt írja felül a 94/2022. (III. 10.) kormányrendelet, amelynek 1. paragrafusának első bekezdése szerint nem hatósági áras a 7,5 tonna feletti járművek esetén, viszont a harmadik bekezdés ez alól kiveszi a 7,5 tonna feletti mezőgazdasági gépeket.
Mivel ez a rendelet nem rendelkezik a 3,5 tonna és 7,5 tonna közöttiekről, így náluk a törvényt kell alkalmazni, ami szerint hatósági áras az üzemanyag, függetlenül az üzembentartótól – vonta le a következtetést a szakmai szervezet, amelyik szerint
a kedvezmény megvonása ezek alapján jogellenes a benzinkút részéről.
A korábbi kedvezménymegvonás esetén a fogyasztók jelezhetik nekik, hogy utalják vissza a hatósági és a piaci ár közötti különbséget, ellenkező esetben a töltőállomás 6 millió forinttól 15 millió forintig terjedő, fellebbezési lehetőség nélküli bírságot kockáztat.