Az idei első fél évben 4 millió megtett menetre 38 esetben érkezett megalapozott utaspanasz autóbusz- és trolibusz-járművezetők magatartásával kapcsolatban – közölte a VG megkeresésére a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV). A vállalatot azt követően kerestük meg, hogy az egyik olvasónk jelezte, a 200E járaton a buszsofőr vállalhatatlan hangnemben beszélt vele, majd telefonján valakivel kiabálva többször is „sz.rtelepnek” nevezte a Szemeretelep megállót, mert sokáig kell várakoznia a piros lámpánál. 

Fotó: Nagy Zoltán/Metropol/Illusztráció

„Autóbuszvezetőink viselkedési normáira és az etikettre vonatkozó általános előírásaink az Autóbusz forgalmi utasításban és a vállalati Etikai kódexben találhatók. A követendő és elvárt viselkedési normákkal kapcsolatosan a „D” átképző oktatáson kapnak „alapképzést” járművezető kollégáink. A kötelező éves oktatásoknak is anyaga a helyes szolgáltatói magatartás” – reagált a BKV, amely állítja, a munkavállalók munkavégzésével kapcsolatos összes utaspanaszt kivizsgálja.

Az a kollégánk, akinek mulasztása beigazolódik, a kollektív szerződésünkben lefektetett büntetéssel sújtható. A megalapozott utaspanaszok esetén a BKK mint a közösségi közlekedés budapesti megrendelője szintén szankciót szab ki Társaságunkra

– írta a cég. Rákérdeztünk a buszsofőrök átlagos bruttó fizetésére is, ám nem kaptunk konkrét választ, mert a BKV rámutatott, a járművezetők bérezése egy összetett, több tényezőtől, pótléktól függő rendszer. Többek között eltérést okoz az egyes járművezetők jövedelmében, hogy milyen műszakban (délelőtt, délután, éjszaka), milyen járművel (szóló, csuklós), milyen viszonylaton (pl. kiemelt metrópótlási feladat), milyen napon (pl. ünnepnap) dolgoznak, illetve egy adott hónapban hány órát teljesítenek (munkanapok száma, vállalt túlórák).

Ráfázhat a patópálságra a fővárosi vezetés: egymilliárddal is többe kerülhet az új trolibuszok beszerzése

Teljesen feleslegesen jegelték a budapesti városházán egy évig 48 darab új trolibusz beszerzését. Miközben a fővárosi troliflotta fele túl van a tervezett élettartamán, a Solaris-Skoda Trollino modelljeit politikai csatározás miatt nem rendelték meg időben. Az egyéves késlekedésnek súlyos ára van, amely ezúttal is az adófizetőket terheli.

A sofőrhiány mértéke egyébként soha nem látott szintre ugrott a BKV-nál. A helyzet odáig fajult, hogy a társaság jelezte a városvezetésnek:

ha nem avatkozik közbe, a budapesti lakosok ritkábban közlekedő és zsúfoltabb buszokra készülhetnek.

Úgy tudjuk, hogy először az idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A negatív trend nem új keletű, voltaképpen 2021 óta tapasztalható. Ez alatt a másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából. A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza: nem éri el a 2400 főt sem, miközben 2021 elején a 2700-at közelítette.

Korábbi értesülésünk szerint a BKV azt javasolta a fővárosi vezetésnek, hogy tegye lehetővé a 400 órás túlórakeret egyéni vállalását, hogy maradéktalanul biztosítani lehessen sofőröket a busz- és trolijáratokra. Úgy tudjuk, a főváros tulajdonában álló cég ezt már hónapokkal ezelőtt felvetette a városházának és a Budapesti Közlekedési Központnak is.