Túllépte a hatvanezret a zöld rendszámos gépjárművek száma októberben Magyarországon a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) hétfői közleménye szerint. A tisztán elektromos autókból már a harmincezredik állt forgalomba a múlt hónapban hazánkban. A közlemény szerint a személyautók mellett a teherautók, buszok és motorok körében is terjednek a környezetbarát meghajtásúak.

20220106 PécsIllusztrációZöld rendszámos autók a város utcáin.A tervek szerint a jövőben csak a teljesen elektromos járművek parkolhatnak ingyenFotó: Laufer László LL Dunántúli Napló DN 20220106 Pécs

Illusztráció
Zöld rendszámos autók a város utcáin.
A tervek szerint a jövőben csak a teljesen elektromos járművek parkolhatnak ingyen

Fotó: Laufer László LL Dunántúli Napló DN
Fotó: Laufer László / Dunántúli Napló

A friss adatok szerint október végéig 60 132 zöld rendszámot adtak ki Magyarországon. 

A teljes tiszta flotta 2020 elejéhez mérten csaknem három és félszeresére bővült. 

Az idei gyarapodás már szeptember végére felülmúlta a tavalyi egész éveset, majdnem minden negyedik zöld hatósági jelzést 2022-ben szerelték fel.

A TIM közlése szerint a tisztán elektromos járművek a zöld rendszámos autók 54 százalékát teszik ki, a komplett állomány több mint fele kizárólag elektromos motorral szerelt személygépkocsi. A leginkább klímabarát hajtású teherautók száma az év eleje óta a másfélszeresére, 1800 fölé nőtt. Tavaly augusztus óta lehet zöld rendszámuk a környezetkímélő motoroknak is, már több mint 250 kétkerekű robog világoszöld táblával.

A környezetbarát buszok száma az év eleji százról idén több mint másfélszeresére nőhet. A zöld rendszámos autóbuszok nagyobbik hányada a nagyvárosi járműállomány minőségi cseréjét ösztönző Zöld busz program támogatásával állt munkába. A program folytatására és továbbfejlesztésére biztosít fedezetet a magyar kibocsátáscsökkentésből származó, a közelmúltban Németországnak értékesített kvótatöbblet.

A zöld rendszámos járművek terjedése azért is fontos, mert a hazai károsanyag-kibocsátás mintegy ötödéért a közlekedés, ezen belül 98 százalékban a közúti forgalom felel. A tiszta járművek üzembe állításával mérséklődik a levegőszennyezés és zajterhelés. 

Magyarország nemcsak felhasználóként veszi ki a részét a járműipar zöldfordulatából. 

Hazánk Németország mellett európai akkumulátorgyártó központtá válik, és például a világszínvonalú ZalaZONE tesztpálya révén kimagasló képességei vannak a kapcsolódó kutatás-fejlesztésben is.