A Nyugati pályaudvar projektje egyelőre nem valósul meg, ezért jelenleg a tervezése sem indokolt – ezzel magyarázta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Világgazdaságnak, hogy miért került le a fejlesztés tervezése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) pályázati projektlistájáról.

Nemzeti Közlekedési Központ, Nyugati pályaudvar látványterv, NYUGATI PÁLYAUDVAR TERVPÁLYÁZAT LÁTVÁNYTERVEK – 2022.03.26.
Fotó: Nemzeti Közlekedési Központ

Erről a fejleményről lapunk korábban beszámolt. Egy frissen megjelent kormányhatározatra hivatkozva írtuk meg, hogy a kormány felmondta az Európai Bizottsággal kötött támogatási megállapodást a Nyugati pályaudvar továbbtervezésére. Ennek okaként a Magyarország szomszédságában zajló háborút, valamint a rezsicsökkentés megvédését és a honvédelmi célok teljesítését jelölte meg.

Az ÉKM szintén ezzel indokolta lapunknak a döntést. Azt írta, hogy a projekt a jelenlegi szankciós politika és a rezsicsökkentés megvédése miatt állt le. Annak az eshetőségét ugyanakkor nem zárta ki, hogy amennyiben a körülmények változnak, úgy előkerülhetnek a fiókból a megkezdett tervek. Arra viszont felhívta a figyelmet, hogy a jelen gazdasági helyzet miatt a korábbi CEF-projektlista módosult. Olyan fejlesztések kerültek fel a listára, mint a 

  • Déli Körvasút,  
  • a Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése, 
  • kapacitásnövelés a magyar–ukrán határforgalomban, 
  • bekerült a beruházások közé a Gubacsi vasúti híd,
  • a Csepeli Szabadkikötő fejlesztése. 

Mindezt a Lázár János vezette tárca úgy kommentálta, hogy az új projektlistára olyan fejlesztések kerültek fel, amelyek mindegyike gazdaságélénkítő hatású. 

Nem vész el az EU-s pénz, csak átalakul

A Nyugati pályaudvar fejlesztésének elmaradása nagy port kavart fővárosi szinten. Balogh Samu, a főpolgármesteri kabinet vezetője egyenesen azt a következtetést vonta le a történtekből, hogy a kormánynak nincs valódi szándéka Budapest fejlesztésére. Ez az állítás némiképp túlzónak hat, pláne, hogy mint az látszik, a CEF-listán több budapesti vonatkozású beruházás kapott helyet, élükön a Déli Körvasúttal. (Igaz, a dél-budapesti agglomeráció lakói számára új közlekedési alternatívát kínáló, illetve a vasutat a városon belüli közlekedésben új szerepbe helyező beruházás jövője némiképp bizonytalan, miután jelenleg nincs érvényes környezetvédelmi engedélye.)

De Balogh Samu azt is szóvá tette, hogy a kormányhoz köthető, a szakmailag egyébként sokszor kiváló projektek mögött nincs valódi politikai szándék, és ezt abból látja bizonyítottnak, hogy a Nyugati felújítására kapott közvetlen uniós forrásokat a kormányzat visszautalta. Csakhogy ez tévedés.

Az ÉKM lapunknak egyértelművé tette, hogy a Nyugati pályaudvar tervezésére szánt forrást – mintegy 1,1 milliárd forintról van szó – egy új eljárás keretében, a fenti beruházások támogatására újra lehívja a kormány.

Jó eséllyel arról lehet szó, hogy a CEF eljárásában az ősszel megnyílik egy újabb pályázási, projektbeadási lehetőség. A CEF-pénzek alapvetően dedikáltan az adott tagállamnak járnak, vagyis más ország nem hívhatja le azokat. Ugyanakkor a CEF-nek valóban van egy versenyszakasza, amikor a megmaradt forrásokért az egyes tagállamok projektje versenyeznek. Ez viszont csak később, néhány év múlva esedékes.