Kormányhatározat jelent meg a keddi Magyar Közlönyben az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz második pályázati kiírására benyújtandó magyar projektekről. Ebből kiderül, hogy a kormány jóváhagyta a javasolt fejlesztéseket.

Nemzeti Közlekedési Központ, Nyugati pályaudvar látványterv, NYUGATI PÁLYAUDVAR TERVPÁLYÁZAT LÁTVÁNYTERVEK – 2022.03.26.
Fotó: Nemzeti Közlekedési Központ

Ennek kapcsán az építési és közlekedési minisztert azzal bízta meg, hogy gondoskodjon a projektjavaslatoknak a benyújtásáról, illetve hogy az Európai Bizottság támogató döntése esetén készítsen előterjesztést a kormánynak a szükségessé vált feladatokról és a teljes körű megvalósításához szükséges források biztosításáról. A kormányhatározat arról is rendelkezett, hogy Lázár János a Magyar Államvasutak Zrt. útján gondoskodjon a Horvátország schengeni övezethez való csatlakozásának vasúti vonatkozású projektjeinek az előkészítéséről az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2023-as kiírására.

Ezenfelül még egy lényegi döntés született: a kormány felmondta az EB-vel kötött támogatási megállapodást a Nyugati pályaudvar továbbtervezésére. Ennek okaként a Magyarország szomszédságában zajló háborút, valamint a rezsicsökkentés megvédését és a honvédelmi célok teljesítését jelölte meg. 

Tehát a korábban tervezett, a Nyugati pályaudvar teljes megújítását célzó fejlesztés egyelőre lekerült a napirendről.

Másik tizenhét projekt támogatása viszont eldőlt, köztük a Budapest-Kelenföld–Ferencváros vasútvonalszakasz kapacitásbővítése, amely a Déli körvasút második üteme. Ugyancsak fontos a Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése, ahogy a Gubacsi vasúti hídnak a teherforgalom elvárásai szerinti megfelelő átépítése is a Csepeli Szabadkikötő és a logisztikai terminálok kiszolgálására.