Február 20-án, hétfőn részlegesen lezárják a Népligeti felüljárót. A hídon a városközpont irányába csak egy sávon lehet majd haladni, a városközpontból kifelé járható lesz mindkét forgalmi sáv. A helyszíni munkák várhatóan július elején fejeződnek be.
A BKK a munkálatok kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a felüljáró kapacitása a korlátozás miatt a jelenleginél kisebb lesz,
ezért a belváros irányába tartóknak a közösségi közlekedést, elsősorban az M3-as metró használatát javasolja.
A lezárásra azért van szükség, mert megkezdődik az 1978-ban átadott műtárgy állapotának részletes vizsgálata. A kiemelt közlekedési szerepű, hatalmas terhelésnek kitett 45 éves híd kapcsán ugyanakkor a Budapest Közút Zrt. hangsúlyozta, hogy azon továbbra is biztonságosan lehet közlekedni az érvényben lévő súlykorlátozás figyelembevételével:
- a 12 tonnánál nehezebb járművek nem hajthatnak át rajta,
- a BKK által üzemeltetett buszok esetében pedig a 19 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozik a korlátozás.
A hídon a Budapest Közút Zrt. megbízásából két hossztartó hídgerendát bontanak ki, majd a kiemelt mintákon és a feltáruló szerkezeti elemeken szakemberek bevonásával helyszíni és laboratóriumi vizsgálatokat végeznek. A fővárosi cég folyamatosan ellenőrizte a Népligeti felüljáró műszaki állapotát, és a helyzet most érett meg a szerkezeti elemek további alapos felülvizsgálatára is.
Pontosan hogyan zárják le a Népligeti felüljárót?
Hogy pontosan milyen állapotok lesznek a Népligeti felüljárón, az holnap reggel kiderült. Előzetesen annyit lehet tudni, hogy a Pénzverde előtti szakaszán a városközpont felé vezető oldalon a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban egymásba kapcsolt beton terelőelemekkel fogják leválasztani. A felüljáró alatt a 2022 decemberében lezárt parkolóhelyek továbbra sem lesznek használhatók, és a híd alatt vezető kerékpárnyomvonal is lezárva marad.
A felüljáró érintett szakaszán a burkolat, a szalagkorlát, a szegély és a dilatációk elbontását követően két hossztartó hídgerendát emelnek ki.
A felüljárón ideiglenes védőkorlát épül a vasbeton terelőelemeken belül, és kialakítják az ideiglenes vízelvezetést is. A laboratóriumba szállított mintákat átfogó műszaki vizsgálattal ellenőrzik. Ennek során meghatározzák, hogy a híd milyen mértékben terhelhető, és azt is, hogy milyen további beavatkozásokra lehet szükség: erről őszre készül részletes szakvélemény. A helyszíni vizsgálatok befejezését követően ideiglenes jelleggel helyreállítják és javítják a megbontott vasbeton felületeket, hogy megakadályozzák a további állagromlást.
Mi a baj a Népligeti felüljáróval?
A Világgazdaság egy hete írta meg, hogy kulcsfontosságú állapotfelmérés kezdődik februárban, miután szakemberek a Könyves Kálmán körúton átvezető felüljáró tartószerkezeteit tesztelik. Lapunk tudomása szerint a rövidesen megkezdődő vizsgálat arra a kérdésre keresi a választ, hogy el kell-e bontani a Népligeti felüljárót, vagy sem. Mindezt pedig hivatalos dokumentum is megerősíti. Még december végén függesztettek ki egy hirdetményt Budapest Főváros Kormányhivatal Országos Közúti és Hajózási Hatósági Főosztályának fejlécével. Ennek a tárgya egy bontási engedélyezési eljárásban hozott döntés volt. A megfogalmazás szerint egészen pontosan
a Budapest, Üllői út–Könyves Kálmán körút feletti híd (népligeti felüljáró) hídgerendáinak részleges bontási engedélyezési eljárásáról
folytatta le a hatóság a vizsgálatot. A részleges bontási engedély megszerzése a Budapest Közút vizsgálatának előfeltétele volt. Vagyis ez még nem a végleges bontásról szól – az ugyanis még nincs eldöntve –, hanem a tartószerkezet állapotfelmérésének elindításához kellett. A Világgazdaság korábban is írt a Népligeti felüljáró helyzetéről. Egy éve, 2022 januárjában úgy értesültünk, hogy szakmai szinten felmerült a műtárgy teljes elbontásának lehetősége. Akkor a kérdésben a Főpolgármesteri Hivatal úgy reagált, hogy a felüljáró állapota miatt részletes vizsgálat készül 2022-ben a Budapest Közút bevonásával. Azt is jelezték, hogy a műszaki felmérés sokrétű, kiterjed arra, hogy
- a felüljáró milyen mértékben terhelhető,
- az esetleges felújítása során milyen beavatkozásokat kell elvégezni,
- ezek elvégezhetők-e a jövőbeni fennmaradása érdekében.
A biztonságos közlekedés a felüljárón azonnali beavatkozásokat eddig is igényelt már. Egy évvel ezelőtt 12 tonnás súlykorlátozást léptettek életbe a felüljárón, előtte 2019 tavaszán a 20 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműveket tiltották ki. A pakliban tehát bőven benne van, hogy ha úgy ítélik meg, hogy a felújítás nem jó megoldás, akkor megszüntetik az 1978 decemberében átadott felüljárót.