Február 20-án, hétfőn részlegesen lezárják a Népligeti felüljárót. A hídon a városközpont irányába csak egy sávon lehet majd haladni, a városközpontból kifelé járható lesz mindkét forgalmi sáv. A helyszíni munkák várhatóan július elején fejeződnek be.

20220110 BudapestKorlátozások a népligeti felüljárón.    Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol 20220110 Budapest
Korlátozások a népligeti felüljárón.    
Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol
Fotó: Máté Krisztián / Metropol

A BKK a munkálatok kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a felüljáró kapacitása a korlátozás miatt a jelenleginél kisebb lesz, 

ezért a belváros irányába tartóknak a közösségi közlekedést, elsősorban az M3-as metró használatát javasolja.

A lezárásra azért van szükség, mert megkezdődik az 1978-ban átadott műtárgy állapotának részletes vizsgálata. A kiemelt közlekedési szerepű, hatalmas terhelésnek kitett 45 éves híd kapcsán ugyanakkor a Budapest Közút Zrt. hangsúlyozta, hogy azon továbbra is biztonságosan lehet közlekedni az érvényben lévő súlykorlátozás figyelembevételével: 

  • a 12 tonnánál nehezebb járművek nem hajthatnak át rajta, 
  • a BKK által üzemeltetett buszok esetében pedig a 19 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozik a korlátozás. 

A hídon a Budapest Közút Zrt. megbízásából két hossztartó hídgerendát bontanak ki, majd a kiemelt mintákon és a feltáruló szerkezeti elemeken szakemberek bevonásával helyszíni és laboratóriumi vizsgálatokat végeznek. A fővárosi cég folyamatosan ellenőrizte a Népligeti felüljáró műszaki állapotát, és a helyzet most érett meg a szerkezeti elemek további alapos felülvizsgálatára is.

Pontosan hogyan zárják le a Népligeti felüljárót?

Hogy pontosan milyen állapotok lesznek a Népligeti felüljárón, az holnap reggel kiderült. Előzetesen annyit lehet tudni, hogy a Pénzverde előtti szakaszán a városközpont felé vezető oldalon a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban egymásba kapcsolt beton terelőelemekkel fogják leválasztani. A felüljáró alatt a 2022 decemberében lezárt parkolóhelyek továbbra sem lesznek használhatók, és a híd alatt vezető kerékpárnyomvonal is lezárva marad.

A felüljáró érintett szakaszán a burkolat, a szalagkorlát, a szegély és a dilatációk elbontását követően két hossztartó hídgerendát emelnek ki.

A felüljárón ideiglenes védőkorlát épül a vasbeton terelőelemeken belül, és kialakítják az ideiglenes vízelvezetést is. A laboratóriumba szállított mintákat átfogó műszaki vizsgálattal ellenőrzik. Ennek során meghatározzák, hogy a híd milyen mértékben terhelhető, és azt is, hogy milyen további beavatkozásokra lehet szükség: erről őszre készül részletes szakvélemény. A helyszíni vizsgálatok befejezését követően ideiglenes jelleggel helyreállítják és javítják a megbontott vasbeton felületeket, hogy megakadályozzák a további állagromlást.

Mi a baj a Népligeti felüljáróval?

A Világgazdaság egy hete írta meg, hogy kulcsfontosságú állapotfelmérés kezdődik februárban, miután szakemberek a Könyves Kálmán körúton átvezető felüljáró tartószerkezeteit tesztelik. Lapunk tudomása szerint a rövidesen megkezdődő vizsgálat arra a kérdésre keresi a választ, hogy el kell-e bontani a Népligeti felüljárót, vagy sem. Mindezt pedig hivatalos dokumentum is megerősíti. Még december végén függesztettek ki egy hirdetményt Budapest Főváros Kormányhivatal Országos Közúti és Hajózási Hatósági Főosztályának fejlécével. Ennek a tárgya egy bontási engedélyezési eljárásban hozott döntés volt. A megfogalmazás szerint egészen pontosan

a Budapest, Üllői út–Könyves Kálmán körút feletti híd (népligeti felüljáró) hídgerendáinak részleges bontási engedélyezési eljárásáról

folytatta le a hatóság a vizsgálatot. A részleges bontási engedély megszerzése a Budapest Közút vizsgálatának előfeltétele volt. Vagyis ez még nem a végleges bontásról szól – az ugyanis még nincs eldöntve –, hanem a tartószerkezet állapotfelmérésének elindításához kellett. A Világgazdaság korábban is írt a Népligeti felüljáró helyzetéről. Egy éve, 2022 januárjában úgy értesültünk, hogy szakmai szinten felmerült a műtárgy teljes elbontásának lehetősége. Akkor a kérdésben a Főpolgármesteri Hivatal úgy reagált, hogy a felüljáró állapota miatt részletes vizsgálat készül 2022-ben a Budapest Közút bevonásával. Azt is jelezték, hogy a műszaki felmérés sokrétű, kiterjed arra, hogy

  • a felüljáró milyen mértékben terhelhető, 
  • az esetleges felújítása során milyen beavatkozásokat kell elvégezni, 
  • ezek elvégezhetők-e a jövőbeni fennmaradása érdekében.
20220103 BudapestRossz állapotban van a népligeti felüljáró.fotó: Nagy Zoltán (NZ)Metropol 20220103 Budapest
Rossz állapotban van a népligeti felüljáró.
fotó: Nagy Zoltán (NZ)
Metropol
Fotó: Nagy Zoltán / Metropol

A biztonságos közlekedés a felüljárón azonnali beavatkozásokat eddig is igényelt már. Egy évvel ezelőtt 12 tonnás súlykorlátozást léptettek életbe a felüljárón, előtte 2019 tavaszán a 20 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműveket tiltották ki. A pakliban tehát bőven benne van, hogy ha úgy ítélik meg, hogy a felújítás nem jó megoldás, akkor megszüntetik az 1978 decemberében átadott felüljárót.