Járművek légkondicionáló berendezéseire írt ki árubeszerzést a BKV – olvasható az európai közbeszerzési értesítőben. A részvételi felhívást a BKV Vasúti Járműjavító Kft. tette közzé, és a Tatra T5C5K2 típusú villamosok klimatizálását célozza.

Budapest, 2019. október 19.A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 41-es vonalán közlekedő Tatra T5C5K2 típusú villamos a Batthyány tér közelében.
Fotó: Juhász Gábor / MTI

Mielőtt a közelgő tikkasztó hőséget ígérő nyár miatt aggódó utasok túlságosan megörülnének a hírnek, a pályázati felhívás lehűti a kedélyeket: 

a villamosokra utólagosan felszerelhető légkondicionáló berendezés csak a vezetőfülkét hűtené.

A közlekedésbiztonság szempontjából persze ez sem utolsó szempont, a vezetőtér hőmérséklete kánikulában ugyanis könnyen elviselhetetlenné válhat. 

Milyen klímákat szerelne föl a BKV a villamosokra?

Mindenesetre a BKV 12 darab klímát rendelne meg alapmennyiségként, ezek mindegyikét le is hívná. A berendezéseknek a következő paraméterekkel kell rendelkezniük:

  • hűtőteljesítmény minimálisan szükséglete 4 kilowatt,
  • nincs szükség bevezetett friss levegőre,
  • összesített levegőszállítás minimum 450 köbméter per óra,
  • maximális tömeg 35,5 kilogramm.

A leszállítás és a beüzemelés időtartama legfeljebb 12 hónap. Ha beválik a megoldás, a BKV további két berendezést is vásárolna. Az nem derült ki, mekkora forrás áll rendelkezésre a beszerzéshez, de az igen, hogy a számla ellenértékének kifizetése lehívásonként utólag, 30 napos határidővel történik. A közbeszerzés nyílt és gyorsított, amit „az időközben felmerült termelési igény” indokol. „A folyamatos anyagellátás fenntartását semmiféle zavar nem akadályozhatja, ennek érdekében kivételesen indokolt és sürgős a gyorsított eljárás lefolytatása” – fogalmazott a BKV. Az ajánlatok vagy részvételi kérelmek benyújtásának határideje március 17.

Milyen villamosokra szerelne föl klímákat a BKV?

A ČKD Tatra T5C5 csehszlovák villamost a prágai ČKD Tatra vállalat gyártotta. A Wikipedia szerint a Tatra T5 olyan típusváltozata, amelyet a BKV igényei szerint, kizárólag Budapest számára készítettek. A két prototípus 1979-es érkezése után, 1980-ban már forgalomba is állt a 170 darabos széria, majd 1984-ben további 150 villamost szállítottak Budapestre. Az ezredfordulón szükségessé vált a kocsik főjavítása, amelyet korszerűsítéssel kötöttek egybe, így született meg a ČKD–BKV Tatra T5C5K elnevezésű típus. A 2010-től esedékes főjavításokon átesett kocsik típusjelzése a T5C5K2, aztán a 2015-től a főjavításokon átesett Tatra T5C5K2 villamosok típusjelzése Tatra T5C5K2M-re módosult. A terv szerint tavaly ősztől a harminc T5C5 motorkocsi kivételével az összes fővárosban futó Tatra villamos a T5C5K2M típusjelzést viseli. Jelenleg a T5C5K2M típusú szerelvények teljeskörűen a 12-es, 14-es, 41-es, 56-os, 56A, 59-es, 59A, 59B, 61-es és részlegesen az 1-es, 17-es, 19-es, 28-as és a 28A jelzésű viszonylatokon közlekednek.