A Ryanair ellen 2022. június 10-én Budapest Főváros Kormányhivatala fogyasztóvédelmi hatósági eljárást indított az extraprofit különadó utasokra való áthárítása miatt. Az Igazságügyi Minisztérium szakmai irányítása alatt működő fogyasztóvédelmi hatóság eljárása megállapította, hogy a légitársaság jogsértést követett el, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat, ezért 300 millió forintos fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a kormányhivatal a Ryanair-DAC légitársaságra. A szaktárca arról számolt be, hogy a Fővárosi Törvényszék után a Fővárosi Ítélőtábla is elutasította a Ryanair azonnali jogvédelem iránti kérelmét, így a légitársaságnak meg kell fizetnie a fogyasztók megtévesztése miatt kiszabott 300 millió forintos bírságot.

20230124 Budapest Ryanair  sajtótájékoztató Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG A képen: Michael O’Leary  a Ryanair vezérigazgatója
Ez most meglephette Michael O’Learyt, a Ryanair extravagáns vezérigazgatóját. Fotó: Kallus György / VG

Kupecki Nóra alkotmányjogi jogalkotásért és fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár Facebook-bejegyzésében kitért arra, hogy a Ryanair minden jogi eszközt bevetett, hogy a 300 millió forintos fogyasztóvédelmi bírságot ne kelljen befizetnie, ám eredménytelenül. 

A bíróság tegnap úgy döntött, hogy a légitársaság nem kap azonnali jogvédelmet, vagyis nincs teljesítési haladék.

Emlékeztetett: ígéretet tettek arra, hogy az extraprofit-különadó áthárítása esetén fogyasztóvédelmi vizsgálatot fognak indítani, mert a szankciós következtében kialakult gazdasági helyzet megköveteli, hogy amelyik multicég extraprofitra tesz szert, az vegye ki a részét a rezsivédelem és a honvédelem költségeiből. Mint írta, Magyarországon a törvények mindenkire vonatkoznak, még akkor is, ha egyes multik ez alól feloldozva érzik magukat. „A bírság még nem jogerős, ezért várjuk a bíróság következő döntését” – tette hozzá.