Nem éri el az 1000 km-t sem a romániai autópályák hossza, írja a maszol.ro, miután a román országos statisztikai intézet pénteken közölte a legújabb adatokat az országos közúthálózatról.

Fotó: Kiss Gábor / MTI

Ezek szerint a közúthálózatból 17 582 km volt országút, 35 132 km megyei, 33 622 km községi rangú út. Ugyanakkor az országúthálózatból 6197 km volt európai út, 949 km autópálya, 2064 km négy-, 308 km három-, 35 km pedig hatsávos.

A magyar statisztikai hivatal 2020-as, legutolsó adatai szerint idehaza 1774 km-t tett ki az autópályák hossza, szemben az akkor regisztrált 920 km-s romániaival. A magyar adat ráadásul azóta biztosan tovább nőtt, ugyanis 2021 végén adták át az M30-ast Miskolc mellett, amely révén 56 km-rel bővült a hazai gyorsforgalmi hálózat. 

Köztudomású, hogy Romániában meglehetősen nyögvenyelősen haladnak az autópálya-projektek, az észak-erdélyi A3-as története, amely Bukarestet kötné össze Nagyváraddal és Nyugat-Európával, már 19 éve húzódik. Legutóbb tavaly augusztusban számoltunk be róla, hogy az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) a Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton, miután a CNAIR egy román céggel kötött szerződést, de a társaság csődbe ment, és a munkálatoknak csak mintegy 40 százalékát végezte el. Majd egy román–spanyol konzorciumnak ítélte az építés befejezését, ám a román Óvásokat Elbíráló Országos Tanács (CNSC) helyet adott a Strabag óvásának, és arra kötelezte a társaságot, hogy érvénytelenítse a pályázat eredményét. 

Ha jobban érdekli, hogy Magyarországon a következő években hol épülhet autópálya, azt itt megteheti.