A Gazdaságfejlesztési Minisztérium szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén sikeresen elindította az online árfigyelő rendszert. Az árfigyelő célja, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat, ezzel is hozzájárulva a szankciós mielőbbi letöréséhez, a családok megvédéséhez.

20210401 Budaörs Tesco  Húsvét bevásárlás  vásárlásFotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG  A képen: bevásárlókocsi  húspult 20210401 Budaörs 
Tesco  
Húsvét 
bevásárlás  vásárlás

Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG  

A képen: bevásárlókocsi  húspult
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Az adatok már kezdetben is az árfigyelő hatékonyságáról tanúskodtak, a rendszer elindulását követően az érintett áruházláncok számos termék esetében határozottan csökkentették áraikat. Ezt a hétről hétre szolgáltatott napi áradatok rendre megerősítik. Az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 32 termékkategóriában mérséklődtek tovább az átlagárak: 

leginkább a paradicsom, a narancs, a kígyóuborka és az alma ára csökken.

2023. július 1. és július 26. között 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 7,4 százalékkal mérséklődtek, aminek közel 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpont körüli élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.

Lebuktatta az árfigyelő a kiskerláncokat: hiába más a márka, több termék ára szinte fillérre ugyanannyi

Több termék szinte pontosan ugyanannyiba kerül az egyes kiskereskedelmi láncoknál a július elsején elindított online árfigyelő adatbázis tanulsága szerint, ami Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint egyáltalán nem meglepő, kezdettől foga ezt várták. Mint fogalmazott, ez az eddigi leghatékonyabb kormányzati intézkedés, amely az infláció letörését szolgálja.

Az árfigyelő elindulása óta legnagyobb mértékben, közel 14 százalékkal mérséklődtek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, paradicsom, fokhagyma) ára 20 százalékot meghaladó mértékben. A gyümölcsök átlagosan 8,3 százalékkal lettek olcsóbbak, de például az alma ára több mint 20 százalékkal mérséklődött. A margarin és a spagetti ára 12-13 százalékkal, a sertészsír, a kenyerek és a tojás pedig átlagosan 8-9 százalékkal kerülnek kevesebbe, mint a hónap elején. 

A húsok közül legnagyobb mértékben a pulykamell ára csökkent, közel 10 százalékkal. 

Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta.

Az online platform népszerűségének bizonyítéka, hogy alig 

egy hónap alatt 684 ezer látogatója volt, és összesen közel 47 millió letöltés történt az oldalon. A szabad szavas keresések száma megközelíti a 264 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tojás szóra kerestek rá.

Az árfigyelő rendszert létrehozó munkacsoport tagjai továbbra is dolgoznak azon, hogy újabb, felhasználóbarát fejlesztésekkel egészítsék ki a rendszert. A cél, hogy a szankciós infláció leszorítása és a családok megvédése érdekében tovább fokozódjon a piaci verseny, és a vásárlók minél komplexebb segítséget kapjanak a számukra legkedvezőbb ajánlatok kiválasztásában.

Az élelmiszerárak alakulása alátámasztja a kormány határozott elképzelését, miszerint az infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet az intézkedéseinek köszönhetően.