A Gazdaságfejlesztési Minisztérium szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén sikeresen elindította az online árfigyelő rendszert. Az árfigyelő célja, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat, ezzel is hozzájárulva a szankciós mielőbbi letöréséhez, a családok megvédéséhez.
Az adatok már kezdetben is az árfigyelő hatékonyságáról tanúskodtak, a rendszer elindulását követően az érintett áruházláncok számos termék esetében határozottan csökkentették áraikat. Ezt a hétről hétre szolgáltatott napi áradatok rendre megerősítik. Az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 32 termékkategóriában mérséklődtek tovább az átlagárak:
leginkább a paradicsom, a narancs, a kígyóuborka és az alma ára csökken.
2023. július 1. és július 26. között 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 7,4 százalékkal mérséklődtek, aminek közel 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpont körüli élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Lebuktatta az árfigyelő a kiskerláncokat: hiába más a márka, több termék ára szinte fillérre ugyanannyiTöbb termék szinte pontosan ugyanannyiba kerül az egyes kiskereskedelmi láncoknál a július elsején elindított online árfigyelő adatbázis tanulsága szerint, ami Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint egyáltalán nem meglepő, kezdettől foga ezt várták. Mint fogalmazott, ez az eddigi leghatékonyabb kormányzati intézkedés, amely az infláció letörését szolgálja. |
Az árfigyelő elindulása óta legnagyobb mértékben, közel 14 százalékkal mérséklődtek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, paradicsom, fokhagyma) ára 20 százalékot meghaladó mértékben. A gyümölcsök átlagosan 8,3 százalékkal lettek olcsóbbak, de például az alma ára több mint 20 százalékkal mérséklődött. A margarin és a spagetti ára 12-13 százalékkal, a sertészsír, a kenyerek és a tojás pedig átlagosan 8-9 százalékkal kerülnek kevesebbe, mint a hónap elején.
A húsok közül legnagyobb mértékben a pulykamell ára csökkent, közel 10 százalékkal.
Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta.
Az online platform népszerűségének bizonyítéka, hogy alig
egy hónap alatt 684 ezer látogatója volt, és összesen közel 47 millió letöltés történt az oldalon. A szabad szavas keresések száma megközelíti a 264 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tojás szóra kerestek rá.
Az árfigyelő rendszert létrehozó munkacsoport tagjai továbbra is dolgoznak azon, hogy újabb, felhasználóbarát fejlesztésekkel egészítsék ki a rendszert. A cél, hogy a szankciós infláció leszorítása és a családok megvédése érdekében tovább fokozódjon a piaci verseny, és a vásárlók minél komplexebb segítséget kapjanak a számukra legkedvezőbb ajánlatok kiválasztásában.
Az élelmiszerárak alakulása alátámasztja a kormány határozott elképzelését, miszerint az infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet az intézkedéseinek köszönhetően.