A lakosság körében kifejezetten nőtt a csípős íz kedveltsége az utóbbi néhány évben. A válaszadók messze több mint egyharmada (36,4 százaléka) úgy nyilatkozott, hogy a korábbiakhoz képest jóval gyakrabban fogyaszt csípős ételt – állapította meg az Univer Product Zrt. friss, augusztus végén és szeptember elején készült online felmérése.

20230620 Hetényegyháza 
Univer Product Zrt. új üzemének átadó ünnepsége. 
Több mint duplájára növeli gyártókapacitását az idén 75 éves Univer-Product Zrt. hetényegyházi üzemének  kapacitásbővítő beruházásával. Az állami támogatással megépült 
üzemben a legkorszerűbb műszaki színvonalon készítik a hungarikum Erős Pistát és Piros Aranyat.  

Fotó: Bús Csaba  BCS  Petőfi Népe  PN 

A képen: Erős Pista  gyártósor
Fotó: Bús Csaba

A kutatás egyik apropója, hogy a vállalat október 13–14-én rendezi meg Kecskeméten az első Erős Pista Fesztet, amely kapcsán kíváncsiak voltak, hogyan is viszonyulnak a magyarok a csípős ízekhez. 

A társaság emellett Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas magyar orvos, a paprikából kinyert C-vitamin felfedezője születésének szeptember 16-i, 130 éves évfordulójára is szerette volna felhívni a figyelmet. A kedveltség növekedésének egyik magyarázata lehet az utóbbi néhány évben – különösen a pandémiát követően – tapasztalható tudatosabb, egészséget megőrző étkezés térnyerése. A kutatásban résztvevők körében ugyanis kimagasló az a vélemény (58,4 százalékos az aránya), hogy a csípős ételek fertőtlenítenek, méregtelenítenek.

A válaszadók 76 százaléka hetente legalább egyszer eszik csípős ételt, de több mint egyharmaduk (37,1 százalék) naponta, sőt, amikor csak teheti hódol ennek a szenvedélyének. A fogyasztási rendszerességet illetően abban talán nincs meglepetés, hogy a férfiak között nagyobb, 54 százalékos a naponta erős élelmiszereket választók aránya. Az viszont némi meglepetést okozhat, hogy a nők körében sem elhanyagolható ez a mutató, hiszen 29 százalékuk szintén minden nap eszik csípős élelmiszert.

Feltűnő viszont, hogy a fiatalabb generáció körében milyen kiemelkedően nagy az a réteg, amely, ha csak teheti, pikáns ízt kölcsönöz ételeinek. A 25 év alattiaknál ez minden második emberről elmondható, ami mintegy 15 százalékkal magasabb, mint a teljes népességnél látott átlag. Ehhez ráadásul az is hozzátartozik, hogy a fiatalabb korosztályban, azaz a 25 év alattiaknál kimagasló a kísérletező kedv is ezen a téren. Ebbe a korcsoportba tartozók csaknem pontosan kétharmada (67,1 százaléka) ugyanis úgy nyilatkozott, ha csak teheti mindig kipróbál új csípős ételeket.

A kereslet növekedését az Univernél is érzékeljük. Az elmúlt években egyre népszerűbbek a csípős termékeink, s fokozatosan emelkedik a forgalmuk. Az elmúlt évben ráadásul újabb csípős kombinációkat is piacra dobtunk, mint az Erős Pistás Majonéz, Ketchup és Fokhagymakrém. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a vállalatcsoport tervezett idei forgalma is meghaladja majd a tavalyit

– nyilatkozta Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketing vezetője.

Annak okaként, hogy miért is választják az emberek ezeket, magyarázatot nem nagyon igénylő válasz került az élre: egyszerűen „szeretem ezeket az ízeket” – jelentette ki a válaszadók 70 százaléka. Ebben a válaszkörben is megjelent az egészség. A második legnépszerűbb indok, mely szerint ezek izgalmas élelmiszerek (24,3 százalék) után az került a képzeletbeli dobogó harmadik fokára, hogy a csípős termékek segítenek az egészség megőrzésében (20,3 százalék).

Ennek fényében már nem is mondható meglepőnek, hogy 10-ből 9 ember tart otthon csípős ételízesítőt. Ezek közül a kutatásban részt vevők több, mint 40 százalékánál az Erős Pista lett a favorit, de a Piros Aranynak és magának a hegyes erős paprikának, valamint a chili paprikának is markáns, közel 20-20 százalék körüli rajongótábora van.

Mindezek tükrében az sem mondható meglepetésnek, hogy minden második kutatásban résztvevő válaszadó azt mondta, hogy havonta akár többször is vásárol erős paprikát vagy csípős ételízesítőt, mert igen gyorsan fogy a háztartásában.

A rajongást az erős élelmiszerek iránt talán az is jól jelzi, hogy a megkérdezettek ugyancsak közel fele még ajándéknak is vett már ilyen terméket. Sőt, ezt külföldi ismerőseink, rokonaink, partnereink felé is megtesszük, ilyen relációban is hasonló válaszarány született.