Az ukrán áruszállítóknak az uniós piacon való megjelenése miatt több száz magyar vállalkozás került a tönk szélére – mondta a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára szombaton.

Több ezer kamion várakozik az ukrán-lengyel határon
A magyar járművek futásteljesítménye négy százalékkal csökkent.
Fotó: Darek Delmanowicz / MTI / EPA-PAP

Árvay Tivadar elmondta: az a háborús helyzet miatt engedélyezte az ukrán áruszállítóknak, hogy – alapvetően humanitárius szállítások miatt – megjelenjenek a közös piacon.

Az engedélyt 2024 júniusáig hosszabbították meg, aminek az lett az eredménye, hogy mára a magyar közutakon több mint 30 százalékkal nőtt az ukrán kamionok futásteljesítménye, miközben a magyar járművek futásteljesítménye 4 százalékkal csökkent.

Hozzátette, hogy az ukrán fuvarozók egészen más gazdasági és jogszabályi környezetből érkeznek, eltérők a költségeik is, és nem érvényesek rájuk az uniós szabályok. Az ukrán fuvarozók jelentős árelőnnyel dolgoznak, és tönkreteszik a tagállamok logisztikai ágazatának fuvarozókat érintő részét – hangsúlyozta a főtitkár.

Erről szólnak a lengyel és a szlovák, de ugyanez áll a hátterében a hétfőn induló magyar tiltakozásoknak is – mondta a főtitkár, hozzátéve, hogy a záhonyi határátkelőhelynél demonstrálnak majd a fuvarozók.

„Mi azt kértük az Európai Uniótól, hogy vizsgálja felül az Ukrajnával kötött megállapodását, és vegye figyelembe az Európai Unió tagországainak, köztük Magyarország fuvarozó vállalkozásainak az érdekeit, és ne hagyja, hogy az ukrán fuvarozók már rég túllépve a kezdeti szándékokon, alapvetően üzleti céllal jelenjenek meg az Európai Unióban” – foglalta össze Árvay Tivadar.

Nincs megállapodás a lengyel–ukrán határon, tovább folytatódnak a tüntetések

A kamionosok több átkelőt is eltorlaszoltak.