Magyar gazdaság

A magyar cégek nagy része szerint az állampolgárok megfigyelésének kockázata is nő az MI használatával

A mesterséges intelligencia üzleti célú használatára már Magyarországon is egyre több a példa, bár megítélése korántsem egységes a vállalkozók és felhasználók körében. A cégek a jövőben leginkább a pénzügyi területen és a döntéshozatali folyamatokban értékelnék a hatékonyságnövelést.

Szinte már nincs olyan terület, ahová az artifical intelligence (AI), azaz a mesterséges intelligencia (MI) ne tette volna be a lábát. „Felhasználási területe rendkívül széles, miután a marketingügynökségeken kívül az autógyártásban, az oktatásban, egészségügyben és a gyártásban is vannak olyan területek, amelyeken az MI pótolhatja a kieső munkaerőt, vagy épp a folyamatok automatizálásában, hatékonyságnövelésében játszik fontos szerepet” – állapítja meg a Billingo online számlázó legújabb kutatásában. 

Businessmen,And,Humanoid,Robots,Work,On,A,Project.
A megkérdezett vállalkozók majdnem fele (46 százalék) vélekedik úgy, hogy az MI idővel új munkahelyeket is teremthet.
 Fotó: Shutterstock

 

Mennyire ismerik és értik a vállalkozók?

A megközelítőleg ezer hazai vállalkozás részvételével készült kutatásnak kettős célja volt: a kérdezők egyfelől a magyar vállalkozók mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteit akarták feltérképezni (hogy mennyire értik és ismerik a technológiát), másfelől arra a kérdésre keresték a választ, hogy mire használták már az MI-t, és milyen további területeken hasznosítanák szívesen az előnyeit a jövőben.

A válaszadók 50 százaléka kifejezetten pozitívnak tartja a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket, míg 27 százalékuk negatívan nyilatkozott az MI-ről.

További pozitív fejlemény, hogy a kérdőívet kitöltők majdnem fele (46 százalék) értett egyet azzal az állítással, hogy az MI idővel új munkahelyeket is teremthet. Ez kifejezetten abból a szempontból érdekes, hogy a mesterséges intelligenciával szemben az egyik legtöbbször megfogalmazott ellenérv, hogy elveszi az emberek munkáját. Azzal az állítással ugyanis, hogy az MI alkalmazása veszélyezteti a munkahelyeket és növeli a munkanélküliséget, a válaszadók 52,86 százaléka értett egyet.

Digital Eye, AI - Artificial Intelligence digital concept
A vállalkozások – az ellentmondások dacára – szép lassan elkezdték beépíteni a napi munkavégzésbe az MI kínálta eszközöket.
Fotó: Getty Images

Szintén az MI széles körű felhasználását vetíti előre, hogy a kérdőívet kitöltő vállalkozók 68 százaléka úgy gondolja, a mesterséges intelligencia időt és energiát spórol a vállalkozások számára, ennek csupán a kitöltők 15 százaléka gondolta az ellenkezőjét, ami meglepően kevés. A költségmegtakarítás terén is toronymagasan vezetnek a pozitív válaszok, a vállalkozók 66 százaléka véli úgy, hogy az MI pénzt spórolhat a cégének.

Nem egyértelmű a bizalom

Összességében három kérdésben volt rendkívül negatív a kitöltők véleménye az MI-ről. A kitöltők 75 százaléka tartotta úgy, hogy a mesterséges intelligencia megtévesztheti az embereket, és visszaélésekre ad okot. A válaszadók 73 százalék szerint az MI hozzájárul a fake newsok és a társadalom félrevezetését befolyásoló tartalmak terjedéséhez. 

A cégek majdnem háromnegyede egyenesen úgy ítéli meg, hogy az állampolgárok megfigyelésének kockázata is növekszik a mesterséges intelligencia használatával.

Érdekes módon azzal az állítással már a megkérdezettek kevesebb mint fele értett egyet, hogy az MI működés közben átláthatatlan, nehezen értelmezhető vagy kontrollálhatatlan lenne.

Fired,Office,Worker,Holding,A,Box,With,Her,Belongings,And
A mesterséges intelligenciával szemben az egyik legtöbbször megfogalmazott ellenérv, hogy elveszi az emberek munkáját.
Fotó: Shutterstock

 

Lassan barátkoznak a villámgyors fejlődéssel

Annak ellenére, hogy a hazai vállalkozások többsége még negatívan viszonyul a mesterséges intelligencia használatához, elmondható, hogy a vállalkozások szép lassan elkezdték beépíteni a napi munkavégzésbe az MI kínálta eszközöket.

A válaszok alapján a magyar vállalkozók többségében 

  • az információkeresés (66 százalék), 
  • a fordítás (58 százalék), 
  • az adatelemzés és -keresés (34 százalék), 
  • a képalkotás, illetve grafikakészítés (27 százalék), reklámszövegírás (23 százalék) során használják a mesterséges intelligenciát.

Legnagyobb mértékben jelenleg a marketing, a reklám és a média profitál az MI eszközeinek használatából.

Főként az információgyűjtés került ki győztesen a versenyből, a válaszadók leginkább a könyveléssel és adózással kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint az általános adatelemzésben látták az MI legnagyobb előnyét. A cégek a jövőben leginkább a pénzügyi területen és a döntéshozatali folyamatokban értékelnék a hatékonyságnövelést. 

 

napi munkavégzés adatelemzés eszköz kérdőív mesterséges intelligencia
Kapcsolódó cikkek