Tavaly 10 százalékkal, a 2022-es 6,006 millióról 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás az jelentős csökkenése és a magyar termékek arányának bővülése mellett – közölte Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

Overflowing,Foam,Head,From,Beer,Glass,Pint,,Placed,On,Wood
Tavaly 10 százalékkal, a 2022-es 6,006 millióról 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás.
Fotó: Shutterstock

A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó – Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt. – és az adatelemzésben részt vevő legnagyobb kisüzemi sörfőzde, a Pécsi Sörfőzde Zrt. együttes adatai alapján az import 28 százalékkal, 886 ezerről 640 ezer hektoliterre csökkent. Az is mérséklődött, 16 százalékkal, 375 ezer hektoliterre.

A sörszövetség igazgatója kiemelte, hogy a cégek éveken át folytatott, többmilliárdos beruházással megvalósított technológiai és termékfejlesztési programjainak eredményeként a hazai gyártású sörök forgalmának aránya nőtt: 2023-ban az öt legnagyobb magyar gyártó értékesítésében 88 százalékot ért el.

A belföldi termelés így kevesebb mint 8 százalékkal csökkent, a 2022. évi 5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektoliterre.

A forgalom csökkenése ellenére az öt legnagyobb hazai gyártó költségvetési befizetései 2023-ban 1 százalékkal, 86,4 milliárd forintra nőttek, ebben a 15 százalékkal növekvő áfa- és a 11 százalékkal csökkenő jövedékiadó-befizetések játszották a legnagyobb szerepet, 41,5 milliárd, illetve 37,8 milliárd forint értékben – ismertette a sörszövetség igazgatója.

Az iparág munkavállalóinak létszáma tovább nőtt, az öt legnagyobb magyar gyártónál 2023-ban elérte az 1624 főt, és az ágazat további mintegy 20 ezer ember számára nyújtott stabil foglalkoztatást a gyártástámogatás, logisztika, és vendéglátás területén.

Az egyes termékcsoportokról szólva Kántor Sándor elmondta: 

A belföldi eladásban tovább nőtt a szuperprémium és prémium szegmens aránya: 2023-ban elérte a 31 százalékot, 1,661 millió hektoliterrel.

A középkategória megtartotta 55 százalékos arányát, forgalma 2,957 millió hektoliter volt, és folytatódott az alsó kategóriás termékek súlyának évek óta tartó csökkenése. Az utóbbi szegmens az öt legnagyobb gyártó forgalmában tavaly mindössze 8 százalékot tett ki, 418 ezer hektoliterrel. Megállt az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök korábbi években megfigyelt piacbővülése, a termékcsoport tavalyi 364 ezer hektoliteres forgalma a teljes eladás közel 7 százalékát adta.

Kántor Sándor kitért arra, hogy a HoReCa-szektorban (szállodák, éttermek, kávéházak) forgalmazott hordós kiszerelés eladása 9 százalékkal, 386 ezer hektoliterre csökkent. A kiskereskedelemben jellemző csomagolások közül a legkedveltebb aludobozos termékek forgalma hasonló mértékben csökkent, 3,856 millió hektoliterre, ami a teljes belföldi eladás 70 százaléka. A növekvő kereslet hatására a PET-palackos sörök forgalma 4 százalékkal bővült, közel 300 ezer hektoliterre, míg az egyutas, nem újratölthető üveges sörök – melyek jellemzően a prémiumtermékek kiszerelései – forgalma 5 százalékkal, a teljes piacnál kisebb mértékben csökkent, 223 ezer hektoliterre.

Az terjed, hogy csődbe megy a szabadságharcos magyar sörgyár – de a cég cáfol

Egy holland cég csődeljárást indított fizetésképtelenség miatt az ismert magyar sörgyár ellen. De ez egyáltalán nem biztos, hogy megalapozott.