BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár János ismerteti a részleteket: így lehet péntektől utazni a MÁV-Volán járatain Magyarországon

Az építési és közlekedési miniszter egy nappal az új tarifarendszer indulása előtt sajtótájékoztatót tart. A világgazdaság élőben tudósított a helyszínről.

A magyar közlekedés ügyében új időszámítás kezdődik – közölte Lázár János csütörtökön Budapesten a témában összehívott sajtótájékoztatón.

LÁZÁR JánosBudapest, 2023. december 4.
Lázár János építési és közlekedési miniszter beszél a Rákosrendezõ pályaudvar területére tervezett, 130 hektáros új "millenniumi városközpontról tartott sajtótájékoztatón az Építési és Közlekedési Minisztériumban 2023. december 4-én. A miniszter elmondta, hogy a világ legfontosabb ingatlanfejlesztõivel zajlanak a tárgyalások, a külföldi befektetõk mintegy 5 milliárd euró értékû fejlesztést terveznek a jelenleg állami tulajdonban lévõ területen. Az állam vállalta, hogy mintegy 1 milliárd euró értékben hajt végre infrastrukturális beruházásokat.
MTI/Soós Lajos
Lázár János ismerteti a részleteket: így lehet péntektől utazni a MÁV-Volán járatain Magyarországon. Fotó: Soós Lajos

Az építési és közlekedési miniszter még szerdán hirdette meg az eseményt, amelynek apropója már akkor is ismert volt: március 1-jétől, péntektől lép életbe életbe az új tarifarendszer a magyar helyközi közlekedésben. Erről sokat írt a Világgazdaság is, a főbb változások már ismertek, de kiderülhetnek még fontos részletek. Ezért is fontos a tárcavezetői mostani bejelentése. Meg azért is, mert az elmúlt 35 év – egyesek szerint az elmúlt száz év – legnagyobb átalakítása megy végbe a tömegközlekedésben, aminek lényegében két új termék, a vármegye- és az országbérlet ágyazott meg.

Pénzesőt hozott a vármegyebérlet

Lázár János először is köszönetet mondott a MÁV-Volán 56 ezer munkatársának, akik minden nap azért dolgoznak, hogy 4,5 millió ingázót juttassanak el a célállomásaikra. Ebben az együttműködésben lényeges elem volt, hogy a MÁV-Volánnál létrejött a hároméves béralku.

FRISSÍTÉS – 03.01. 8:30

Új jegyek és bérletek Magyarországon: ne lepődjön meg senki, akadozik a vásárlás – nem tudják, mikor áll helyre

Az elmúlt évtizedek legnagyobb közlekedési reformjára ébredt az ország, de vannak fennakadások.

Ugyanakkor az átalakítás nem jöhetett volna létre a kormány bátorsága nélkül. A miniszter szerint régen volt ilyen kormánya Magyarországnak, amely ekkorát álmodott a közösségi közlekedésben. A március 1-jétől hatályos döntés az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése, mindenkinek kevesebb lesz a díjtétele, olcsóbban, egyszerűbben és igazságosabb feltételek mellett utazhat. Voltak ellendrukkerek, akik szerint az új tarifarendszer fenntarthatatlan lesz.

Csakhogy a tavaly tavasszal bevezetett vármegyebérlet és országbérlet rekordot rekordra halmoz. Akkora sikert arattak, hogy lényegében lehetővé tették a tarifaváltást: eddig összesen 6,8 millió darabot adtak el belőlük. Hiába kedvezményes az árazásuk (havonta a felnőtteknek 9450 és 18 900 forint, diákoknak 945 és 1890 forint), még érzékelhető anyagi veszteséget sem okoztak a MÁV-Volán csoportnál. Friss adat, hogy miközben 2022-ben az állami tömegközlekedési szolgáltató 122 milliárd forint árbevételt termelt, addig 

2023-ban már 128 milliárdot. 

Igaz, hogy ebben az inflációs hatás vastagon benne lehetett, azonban eredetileg mégiscsak az volt a kritika, hogy az országbérlet és a vérmegyebérlet összességében 40 milliárdos lyukat üt a csoport gazdálkodásában. Ehhez képest 6 milliárdnyi plusz keletkezett.

Osztozkodik Budapesttel a kormány

Magyarországon 700 ezer olyan gyermek él, aki 6 és 14 év közötti. Ők holnaptól ingyenesen közlekedhetnek. Egymillióan vannak 14–25 év között, ők 50 százalékos kedvezményt kapnak. Eddig csak tanulói jogviszonnyal lehetett ezt igénybe venni. A közalkalmazottakra ugyanez él, ők szintén egymillióan vannak. Ehhez egy regisztráció szükséges. Van további 300 ezer állampolgár, akik korábban nyugdíjba mentek, mint 65 év. Ők is ingyenesen utazhatnak a helyközi közlekedésben Magyarországon. Mintegy egymillió ember, 200 ezer nagycsaládos szintén díjmentesen használhatja a MÁV-Volán járatait, amennyiben együttesen utaznak. Az átalakítások a 280 ezer fogyatékkal élőről sem feledkezett meg: ők is ingyenességet kapnak az eddigi 90 százalékos kedvezmény helyett.

Lázár János külön kitért a budapesti helyzetre is. „Orkánerejű hülyézésben volt részem, de végül a főpolgármester megértette, mit kínálok. A közgyűlés ezt egyhangúan fogadta el szerdán. Vagyis aki vármegyebérletet vesz, azt elfogadják a BKK járatain, és aki Budapest bérletet vesz, azt elfogadják a MÁV-Volán járatain. Ha ez nem Budapest támogatása, akkor mi?” – vetette fel. Ez a könnyítés több százezer embert érint, diákot és felnőttet, ők sokezer forintot spórolnak havonta. Teljesen új jogviszonyt hoztak létre Budapest és a kormány között világos elszámolási rendszerrel. Meg fogják osztani korrekt módon a bevételeket annak alapján, hogy ki mennyi szolgáltatást rendel meg.

Az eddigi 12 milliárd forintos támogatást megfelezik, a bérleteknél pedig 28–72 (BKK-bérlet), illetve 46–54 (vármegyebérlet) százalékos arányban számolnak el. Még március 31-ig bizonyos részletkérdéseken tovább dolgoznak, de a gerince az új rendszernek adott.

Négyezermilliárd forintra vár a MÁV

Lázár János három célkitűzés mentén dolgozik a közösségi közlekedésben. A szolgáltatás most adott, de fő kérdés, mikor lesznek új járművek. A vasúti 4000-4500 darabos flotta zömében 40 éves. A kormány megkezdte tárgyalni a a következő tízéves járműbeszerzést, ami kötöttpályás járműgyártással egészül ki Magyarországon. Tízmilliárd eurós összegről van szó, ebből a magyaroknak hasznot kell látni. „Azt a mandátumot kaptam, ha meg tudjuk teremteni ezeket a feltételeket, akkor a kormány kötelezettséget vállal. Igyekszem megszerezni a gazdasági miniszterek támogatását és pénzét” – fogalmazott. Ha hozzáférnek az uniós kötöttpályás forrásokhoz, akkor a végrehajtás gyorsulni fog.

Történelmi váltás: márciustól másképp lehet utazni a MÁV és a Volán járatain – itt vannak a részletek

A MÁV-Volán tájékoztató oldalt indított, ami minden szempontra kitér az új tarifarendszer kapcsán.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.