BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Valami készül, és már pénz is van rá: katonai célú magyar beruházásra adott százmilliókat az EU

Az orosz–ukrán háború kellett ahhoz, hogy az Európai Unió felismerje, szüksége van a katonai mobilitás fokozására. Ezt a célt szolgálja a tatai vasútállomás átépítése is.

Figyelemre méltó tájékoztatás jelent meg a napokban az Európai Unió hivatalos honlapján. Ebben arról számoltak be, hogy katonai projektek támogatásáról döntöttek, méghozzá tetemes összegben.

Pénteken a tatai pályaudvaron az MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állományának kötelező vasúti módszertani gyakorlatát egybekötötték a 11. harckocsizó zászlóalj Brave warrior (Bátor harcos) 2019 hadgyakorlatra történő berakodásával. 20190906 Tata,vasútállomásfotó: Zantleitner Ingrid ZIKomárom-Esztergom Megyei 24 Óra
Valami készül: katonai célú magyar beruházásra adott százmilliókat az EU. Fotó: Zantleitner Ingrid /Komárom-Esztergom Megyei 24 Óra

A közleményből kiderült, hogy 38 fejlesztés nyert el finanszírozást összesen 807 millió euró értékben, ami átszámítva mintegy 310 milliárd forintnak felel meg. Ezt a pénzt arra adták, hogy a tagállamok olyan kulcsfontosságú közlekedési infrastruktúrát valósítsanak meg, amelyek kettős felhasználásúak: a polgári mellett védelmi, azaz katonai célokat is szolgálnak.

Milyen pénzből adott százmilliókat Magyarországnak az EU?

A támogatásért pályázni kellett, méghozzá az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretében. Immár a harmadik, egyben az utolsó katonai mobilitási felhívást bonyolították le (tavaly május és szeptember között) nem is titkoltan azzal a szándékkal, hogy az Európai Unió választ tudjon adni Oroszország Ukrajna elleni háborús agressziójára.

Magáról a programról annyit érdemes tudni, hogy alapvetően a 2021–2027 közötti időszakra szóló többéves pénzügyi keretről van szó, amelyhez 1,74 milliárd eurót különítettek el. Ennek kiosztását az orosz–ukrán háború kitörése miatt előrehozták: a 2021-es és 2022-es első és második pályázatban 57 projektnek ítéltek oda 939 millió eurós támogatást, ezt fejelte meg a most nyilvánosságra hozott harmadik kör. 

Az EU pénzügyi hozzájárulása a projektek összes elszámolható költségének 50 százalékáig társfinanszírozásként jelenik meg. Fontos ugyanakkor, hogy a támogatások csak akkor válnak véglegessé, ha az Európai Bizottság jóváhagyja a döntést.

Hogyan fokozza a katonai mobilitást az EU?

Brüsszelben azt ismerték fel, hogy Európának kettős felhasználású közlekedési infrastruktúrára van szüksége a katonai mobilitása fokozása érdekében. A remények szerint a támogatásra méltónak talált 38 projekt javítani fogja a stratégiai infrastruktúrát mind a TEN-T vasúti, mind az EU katonai hálózatán, ezzel pedig hozzájárul a kontinens biztonságához.

A tagországokat nem is kellett ösztökélni, hogy éljenek a lehetőséggel. Együttesen 112 pályázatot nyújtottak be, csaknem ötszörös volt a túljelentkezés. Tizennyolc tagállam projektjeit választották ki, és ezek között Magyarország is ott van, ha csak egy beruházás erejéig is.

Látványos, hogy a legtöbb forrás az Oroszországgal szomszédos vagy közeli EU-tagokhoz került. A finnek hét projektje is nyert, a svédek öt beruházása kapott zöld lámpát, a lengyeleknél négy, de Litvánia és Lettország is öt projektre kapott közösen uniós pénzt.

Milyen katonai célú beruházások indulnak Magyarországon?

A listán azonban egy magyar beruházás is helyet kapott, és csaknem 700 ezer eurós finanszírozásban részesült. Ez nagyjából 266 millió forint. A leírás szerint ebből tanulmányok készülnek majd el

a vasúti rakodási infrastruktúra megvalósításához Tatán.

A feladat koordinátora az Építési és Közlekedési Minisztérium. A támogatás tanulmányok és a pályázati dokumentáció elkészítésére terjed ki, valamint a szükséges engedélyek megszerzésére. A fejlesztés hozzájárul a jelenlegi vasúti szűk keresztmetszet megszüntetéséhez, így pedig a polgári és katonai forgalom megkönnyítéséhez.

A tatai koncepció nem a semmiből jött. A Világgazdaság még tavaly szeptemberben számolt be róla, hogy a kormány hidakat és a vasútállomásokat építene át, hogy ezeket az infrastruktúrákát a hadsereg is tudja használni.

  • Új vasúti híd épülne a meglévő Gubacsi híd mellett, 
  • kettős célúvá alakítanák át a szolnoki vasútállomást (ahogyan egy sor kisebb vasútállomást is), 
  • Tatán létesülne egy katonai rakodó (ez kapott most tehát uniós pénzt), 
  • javulnának a Csepeli Szabadkikötő vasúti kapcsolatai, 
  • illetve számos közúti hidat is megerősítenének, hogy azokat a NATO eszközei is használhassák. 

A tervezett projektek bruttó elszámolható költsége mintegy 107 milliárd forint, a nettó közel 96 milliárd. Összesítve az uniós forrás nettó 48 milliárd forint lenne, a fennmaradó szintén 48 milliárd a hazai költségvetésből származna.

Döntött a kormány az autópálya-építésekről: módosította a szerződést – nyilvános, melyik beruházás mikor indul

Váratlanul nagy horderejű változások jelentek meg a magyar autópályák fejlesztéséről. Részletesen megnéztük, miről állapodott meg a kormány a hazai gyorsforgalmi úthálózat jelentős részét üzemeltető vállalkozóval.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.