BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ideje tisztázni: masszív növekedés nélkül nem érjük utol Ausztriát, de még Romániának is bottal üthetjük a nyomát

Időközönként a hazai közgazdászkörökben felüti a fejét, hogy nincs értelme a növekedéstámogató gazdaságpolitikának, ez a gondolat pedig a nemzetközi példák fényében érthetetlen. Bár van, aki a kormány „gyorsítási mániáját” kritizálja, a magas nyomású gazdaságnak, azaz a masszív GDP-bővülés beindításának nincs alternatívája, ha Magyarország valóban el kívánja érni Ausztria életszínvonalát. Az eddigi sikertörténetek azt mutatják, hogy növekedés nélkül semmilyen felzárkózásról nem lehet beszélni, a folyamatban pedig elkerülhetetlen a nagyobb állami szerepvállalás.

A felzárkózás alapja a növekedés, a jobb életszínvonal feltétele a magasabb jövedelemszint, amit viszont a magyar gazdaság, a piaci folyamatok önmaguktól nem fognak biztosítani belátható időn belül, emiatt szükség van a gazdaságpolitika beavatkozására mondta a Világgazdaságnak Molnár Dániel a Makronóm Intézet vezető elemzője. Szakértőket annak kapcsán szólaltattunk meg, hogy az elmúlt időszakban több kritika is érte a kormány növekedéstámogató gazdaságpolitikáját. Ezek szerint fennáll a túlzott egyensúlytalanság veszélye, ami a forint vesszőfutását is eredményezheti, volt, aki egyenesen „gyorsítási mániáról” beszélt.  

parlament
Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság

Magyarország az EU-ban a közepes jövedelmű országok közé tartozik az uniós átlaghoz viszonyított 76 százalékos fejlettségével, a gazdaságpolitikának így sokak szerint nem is lehet kevesebb a célja, mint a gazdaság felzárkóztatása.

A kormányzat 2030-ra az EU fejlettségének 90 százalékos szintjének elérését tűzte ki célul, ehhez viszont 

folyamatosan, éves szinten 2-3 százalékos növekedési többletre van szükség a fejlettebb európai országokhoz képest.

Ez egyáltalán nem könnyű, miután a fejlettebb országok, amelyek a magyar gazdaság fő felvevőpiacai, épp növekedési problémákkal küzdenek. Pont emiatt mondhatta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is, hogy nem realitás az idei 4 százalékos gazdasági növekedés idehaza, mivel az exportpiacainkon egyértelmű elbizonytalanodás tapasztalható. 

Növekedés nélkül lehetetlen felzárkózni

Felzárkózni és más országokat utolérni kizárólag akkor lehet, ha a növekedés gyorsabb, mint a kiszemelt országban – erre már Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója hívta fel a lapunk figyelmét.

Az utóbbi időben rendkívül népszerűek lettek az úgynevezett nem növekedés elméletek, amelyek alapvetően a felzárkózással összeegyeztethetetlenek

magyarázta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatója. Szerinte a nem növekedés ott tud tovább emelni a fejlettségen, ahol a materiális javak bősége már elért egy kritikus pontot, és az nem bővíthető tovább; erre kevés példa van a világgazdaságban. Hozzátette: a jól megválasztott célpont mindig fontos, meg kell jelölni az elérendő életszínvonalat, egy kívánatos gazdasági fejlettséget, míg a rosszul megválasztott utolérendő cél túlzott nyomást helyezhet a gazdaság szereplőire, így kontraproduktív lehet.

Magyarországon a közbeszéd mindig Ausztriát jelöli meg elérendő célként, ami földrajzi és történelmi okokból érthető, ám kérdés, hogy van-e bármilyen realitása, ha 200 éve alig közeledünk. Épp emiatt javasolják egyesek, hogy az osztrák helyett a cseh vagy a szlovén életszínvonal elérése legyen a minta, ami az uniós adatok fényében már közelebbinek tűnik.

Magyaroszág, Románia és Ausztria relatív fejlettsége
Erőteljesen kérdés, hogy van-e bármilyen realitása Ausztria utolérésének.

Lazább vagy szigorúbb legyen a költségvetési fegyelem?

A kritika jelentős része a lazább költségvetési fegyelemnek szól, miután a miniszterelnök az idei gazdasági évnyitón bejelentette, hogy a kormány négy évvel kitolja a maastrichti kritériumnak való megfelelés határidejét. Molnár Dániel ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a probléma abból is fakad, hogy jelenleg zajlik egy támogatási verseny az országok között, amelyben az EU épp most köti meg a saját kezét a szigorúbb fiskális szabályok egyoldalú erőltetésével, miközben folyamatosan romlik a saját tőkevonzó, illetve -megtartó képessége. 

Az IMF 2023. októberi előrejelzése szerint az évtized végéig az USA az eurózónához viszonyítva éves szinten a GDP 3, míg Kína az 5 százalékával nagyobb fiskális impulzust fog a gazdaságba áramoltatni (a ciklikusan kiigazított elsődleges egyenleg alapján). Ennek a növekedési kilátásokra gyakorolt hatása is egyértelmű:

a Valutaalap középtávon az eurózónában 1,3, az USA-ban 2,1, míg Kínában 3,4 százalékos gazdasági bővülést vár.

Az elemző szerint a szigorú fiskális szabályok abból a szempontból is problémát jelentenek, hogy több kihívással, beavatkozást igénylő problémával is szembesülnek a kormányok Európában, ilyen például a zöldátállás, az elöregedő népesség vagy a versenyképesség romlása. Ráadásul a gyorsan szigorodó fiskális politika szintén hordoz kockázatokat, a gazdasági teljesítmény csökkenése ugyanúgy hiánynövelő hatással járhat. 

Ezzel együtt hangsúlyozta a a Makronóm Intézet vezető elemzője a növekedésnek széles bázisúnak kell lennie és a hatékonyság növelésére kell irányulnia, ezzel elejét véve, hogy a kapacitáskorlátok nyomán áremelkedés valósuljon meg.

Nem egy-két év a felzárkózás, ellenszélben kellene megtenni

Kérdés, hogy pontosan hány évre lehet szükség ahhoz, hogy egy jövedelmi kategóriából feljebb léphessen egy ország. Egy 2012-es tanulmányra hívta fel a figyelmet Pásztor Szabolcs, amelyben a szerzők az országokat négy jövedelmi kategóriába sorolták: alacsony, közepesen alacsony, közepesen magas és magas jövedelmű. Azok a közepesen alacsony jövedelmű országok, amelyek 28 éven keresztül ebben a kategóriában maradnak, biztosan csapdahelyzetben vannak, éppen úgy, ahogyan azok a közepesen magas jövedelmű országok is, amelyek hosszabb távon nem érnek el magas jövedelmi státuszt.

Ha gazdaságtörténeti léptékkel nézve rövid időn belül nem következik be felzárkózás, akkor a gazdasági fejlettség konzerválódik

emelte ki a közgazdász, aki szerint természetesen sorsfordító mozzanatok mindig vannak. Dél-Korea esetét hozta fel pozitív példának, ahol még a háború után is zűrzavaros időszak következett, később azonban az amerikai gazdasági doktrína átvétele sikeresnek bizonyult. Negatív példaként Argentínát szokták emlegetni, a dél-amerikai országot száz éve még nagy reménységként tartották számon, az elmúlt évtizedekben azonban inkább az államcsődöktől volt hangos.

Ami a magyar felzárkózást illeti,  az oktató szerint a 2010-es évtized a magyar gazdaság egyik legsikeresebb időszaka volt, kedvező külgazdasági környezettel, alacsony inflációs mutatókkal és komoly jövedelmi és reálbér-felzárkózással. A 2020-as évek kihívásai azonban megtörték ezt a folyamatot, és idehaza, illetve más nemzetgazdaságok esetében is útkeresés zajlik. 

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem szakembere felhívta a figyelmet arra is, hogy a további felzárkózást jelentős ellenszélben kell(ene) megvalósítani. A hazai gazdaság sok mozgásteret kínálhat, de tartós felzárkózás eredményes külgazdasági teljesítmény nélkül nehezen képzelhető el magyarázta Pásztor Szabolcs.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.